Utvalt i Skåne – Stipendiater utsedda!

Den jurybedömda utställningen Utvalt har öppnat och i utställningen ingår 49 deltagare och 24 bidrag från hela Skåne. I samband med en välbesökt och festlig invigning på Form/Design Center delades tre stipendier á 30 000 kr ut till 25 stipendiater.

De som medverkar i utställningen har olika ålder, bakgrund och utgångspunkt för sitt skapande. En del är etablerade sedan länge, andra har aldrig tidigare visat sitt arbete i en större utställning. Ansökan har varit öppen för alla. Kriteriet har varit anknytning till Skåne och att man står för idé och utförande själv. För en professionell bedömning och inval till utställningen stod jurymedlemmarna Mårten Medbo, Anna Åhlin och Katja Petterson.

Medverkande i utställningen Utvalt i Skåne: Tomas Anagrius (Kvidinge), Ola Andersson och Luka Jelušić (Malmö), Per Brandstedt (Höganäs/Falköping), Åsa Canbäck (Rydebäck), Karin Eldforsen (Landskrona), Helen Carlson (Lerberget/Stockholm), Elin Jantze (Lund/Stockholm), Alfia Khairullina (Staffanstorp), Sabina Kramle (Helsingborg), Maja Michaelsdotter Eriksson (Lund/Göteborg), Carsten Nilsson (Hammenhög), Eva Nilsson (Mölle), Krister Nilsson (Gladsax), Jenny Nordberg (Malmö), Thomas Olsson (Helsingborg/Söderhamn), Lena Palenius (Barsebäck), Cecilia Persson (Skanör), Majlis Persson (Munka Ljungby), Jonas Rooth (Kivik); Charlie Styrbjörn Nilsson, Olle K Engberg, Ludwig Berg (Hässleholm, Lund, Malmö/Göteborg); Gruppen Forma (22 personer från Malmö och Lund), Petter Thörne (Malmö/Köpenhamn), Stine van Wynsberghe (Ystad), Lena Åberg (Helsingborg/Hällekis), Gunilla Maria Åkesson (Gärsnäs). Kontaktinformation på Utvalts hemsida: utvaltiskane.se

Stipendiater Utvalt 2015 (totalt 90 000 kronor):

• Åsa Canbäck och Karin Eldforsen med verket Lejonborgen får Skånes Hemslöjdsförbunds stipendium.

• Majlis Persson (Kvidinge) med verket Jag talar med konsten får Malmö Industriförenings stipendium.

• Skaparkollektivet Forma med verket Sverige får String Furniture AB:s stipendium.
Följande personer ingår i Forma och står bakom Sverige: Jamila Abdullahi, Sam Abdulhakim, Karim AjAj, Nawar AL Aziz, Abdi Ally Egal, Wisam Almandaee, Rasha Almhanawi, Reem Almhana, Mona Alweswasi, Hanna Andersson, Taif Basil, Linnéa Blomgren, Ali-Reza Khavari, Joshua Morrison, Samuel Mubriu, Petter Thörne, Abdulla Rasuli, Alex Salem, Regina Saribzhanova, Hanna Spogardh Gunnarsson, Gustaf Sörnmo, Rebecca Wright. Initativtagare är Petter Thörne.

Samtliga deltagare var nominerade till stipendierna.

• Läs mer om de bidrag som fick stipendierna, personerna bakom och juryns motivering i bifogad wordfil.
  • Katalog med bilder och samtliga bidrag dokumenterade som pdf och relaterad bilaga.
  • Intervjuer med stipendiaterna i Konsthantverkscentrums blogg.

FAKTA | Projektet Utvalt - mer än en utställning

Utvalt – konsthantverk, slöjd och form i Skåne 2015 arrangeras i år för första gången och ska återkomma var tredje år (2015, 2018, 2021). Projektet bygger på ett nära samarbete mellan organisationerna Konsthantverkscentrum, Skånes Hemslöjdsförbund och Form/Design Center som på olika sätt verkar för formområdets utveckling i Skåne. Genom Utvalt skapar vi en arena för handgjord form och praktiskt skapande där vi vill synliggöra, berätta om och diskutera dess betydelse. Utvalt är även en mötesplats som speglar tre olika traditioner inom formområdet – slöjd, konsthantverk och design. I anslutning till utställningen publiceras en tryckt katalog och under turnén arrangeras en serie publika seminarier och workshops.

Vi riktar ett varmt tack till de samarbetspartners och sponsorer som stödjer projektet :

Region Skåne, Malmö Industriförening, String Furniture AB, Birgit Rausing, Klippan Yllefabrik, Skånes Kommunförbund, Malmö Stad, Helsingborgs Stad, Tryckfolket, Papyrus, Hulténs, Folkuniversitetet, Riksutställningar, Blå Station i samarbete med Torsten Nilssons Snickeri, Bendinggroup, IGP och Vollsjö industrier.

www.utvaltiskane.se