Vernissage för Utvalt 2018 i Ronneby

Nu på lördagen den 15 juni klockan 13.00 invigs Utvalt 2018 på Kulturcentrum i Ronneby. Det är det tredje nedslaget för den jurybedömda vandringsutställningen där flera verk av Konsthantverkscentrums medlemmar ingår. Venissageinbjudan bifogas som pdf nedan!

Utställningen pågår till den 1 september med fri entré hela sommaren. Varmt välkommen!

Läs gärna mer om utställningen Utvalt i Skåne 2018 i den relaterade artikeln längs ner i meddelandet.

Föredrag i samband med vernissagen

I samband med vernissagen hålls ett föredrag av Karin Frankenstein och Tomas Auran som deltar i utställningen med verket MarmorUll. Verket tilldelades ett av tre stipendier på 30 000 kronor som delas ut genom projektet Utvalt i Skåne. I sitt föredrag kommer de berätta om hur idén och tekniken bakom verket växte fram och hur dom i projektet Sensiously Against the Grain arbetar mot ullfiberns inneboende egenskaper och tänjer den textila traditionens ramar.

Om möjligheten att få delta i utställningen säger Karin så här: – Vi är jätteglada över att vara en del av Utvalt den här omgången. Det är ett professionellt och kul sammanhang med en intressant sammansättning verk och deltagare. Det har också tillfört ett spännande nätverk med nya kontakter.

Notera även följande datum

Den 24 augusti arrangeras program i anslutning till utställningen: workshop i smyckepärlbroderi med Halewijn och föredrag av Anne Elmdal, textilkonstnär och även medlem i juryn för Utvalt i Skåne 2018.

Tre organisationer står bakom projektet Utvalt i Skåne; Konsthantverkscentrum, Skånes Hemslöjdsförbund och Form Design/Center, som samarbetar långsiktigt för att stärka området och inspirera dess utövare.

Utvalt i Skåne utvecklas med stöd från Region Skåne.

• utvalt

Pernilla Norrman