”Vi har utvecklats i våra yrken”

Samarbete är en kraft som driver människans utveckling framåt. Varför samarbetar konsthantverkare och hur gör de? Konsthantverkscentrum publicerar en artikelserie om hur konsthantverkare hittar inspiration genom olika typer av samarbeten.

I del 1 möter vi en familj i Skåne som ville – och vågade – starta ett familjekollektiv, där föräldrar, vuxna barn, deras kärlekar, vänner och deras vänner skapar en gemensam mötesplats i form av en butik.

Att starta ett familjekollektiv kändes rätt i tiden – i det lilla formatet, något hanterbart, att kunna styra själv.

DRÖMMEN BLEV SANN Allt föll på plats när de hittade lokalen på Möllevången i Malmö för drygt två år sedan - med butiksyta, kontor och övernattningsmöjlighet. Perfekt för konsthantverkarna Clemens Ek och Ebba Huberyc, som till vardags bor och verkar som konsthantverkare på Österlen och som ville komma hela den konstutövande familjen i stan närmare.

Men det var bråttom. Fler var sugna på lokalen som ligger på en gata full av liv, kreativitet och intressanta människor. Beslutet att satsa på drömmen om att skapa ett familjekollektiv togs över telefon och på stående fot.

MER ÄN EN FAMILJ I dag drivs butiken ”En familj” av Clemens Ek och hans tre söner Jon, Tor och Oskar, tillsammans med Ebba Huberyc och hennes dotter Andrea. Sönernas mamma Lisa Ek är också med, liksom de vuxna barnens kärlekar, vänner och spännande personligheter som på något sätt också arbetar konstnärligt och bidrar till butikens innehåll och utveckling. Utbudet består av konst, konsthantverk och byggnadsvård.
En av svärdöttrarna är själv inte konstnärligt verksam, men kan konsten att se saker och ting ur kundens perspektiv.

- Och det är oerhört viktigt. I det kreativa arbetet kan man ibland glömma att man skapar något som också ska attrahera kunder, säger Ebba Huberyc.

Målet med butiken är att skapa en mötesplats för familjen, vännerna, nya och gamla kunder. Grundtanken var att ”testa och se”.

- Vi går runt, kan ha öppet två dagar i veckan nu. Vi tar ett år i taget, känner efter, säger Clemens Ek.

SAMARBETET EN KREATIV PROCESS Den experimentella ansatsen känns bra. Butiken är i dag mer än en mötesplats för familjen och alla de kontakter som länkas till den. Fortfarande testar man sig fram och konceptet kan liknas vid ett show room. Personer som kommer in blir inspirerade och stimulerade, de fastnar vid föremålen de kan se och ta på – och de beställer. Butikens inredning, som Clemens Ek och sönerna Tor och Oskar spånade kring och utvecklade, säljer bra. Inredningen består av hyllsystem, gardinstänger, kapphängare från taket som också passar fint i privata hem.

I butiken säljer familjemedlemmarna sina egna produkter, men då och då tar gruppen fram gemensamma produkter, som klädhängaren, gardinstängerna och hyllorna. Det börjar med en idé – alltid inom familjen - som testas.

- Vi spånar, ger och tar, samarbetar. Gemensamt går vi igenom formgivning och styr upp där det behövs, säger Clemens Ek.

Den här typen av samarbete gör det lättare att skapa något konkret, något som blir en intressant produkt - rätt snabbt dessutom. Men det krävs en särskild öppenhet:

- Hela processen handlar om att inspirera varandra och föra en idé till en ny riktning som man från början kanske inte riktigt hade tänkt sig. Det är lärorikt. Man får verkligen se och uppleva vilka spännande saker alla har inom sig, säger Ebba Huberyc.

ENERGIN STUDSAR I FAMILJEN Familjesamarbetet ger också en bra kick i energin. Arbetet planar inte ut på samma sätt som när man arbetar ensam.

- Jo, förresten. För några månader sedan kändes det så. Då gäller det att vara lyhörd och ställa frågan ”vad vill vi?”. För vi vill inte bli statiska, utan hela tiden ta ut en riktning, säger Clemens Ek.

- Gemensamt bestämde vi då att ta in nya föremål och nya vänner utifrån. Det kan vara en ny glaskonstnär som kanske inte har fått tillfälle att synas förut och det känns roligt, säger Ebba Huberyc.

”En familjemedlems framgång ger otroligt mycket till hela gruppen. Wow! Det händer något hos oss alla.” Clemens Ek

Familjemedlemmarna har sina egna verksamheter och arbeten vid sidan om butiken. Clemens Ek och Ebba Huberyc driver fortfarande Silvergården på Österlen.

- Men nu tar vi med oss produkter in till stan, till vår familj, och det är spännande hur en annan miljö ger föremålen ny energi. Och vi har nått fram till nya målgrupper – den generation som just nu förlovar sig och gifter sig, säger Ebba Huberyc.

Och man gläds med varandra. När en av Clemens söners keramik fick framträdande plats i en av Sveriges mest tongivande inredningsmagasin – ja, då fick han rejäl skjuts framåt på flera plan.

- En familjemedlems framgång ger otroligt mycket till hela gruppen. Wow! Det händer något hos oss alla, säger Clemens Ek.

INSPIRATION OCH HOPP OM FRAMTIDEN Ebba Huberyc och Clemens Ek, som är etablerade och erfarna, känner att samarbetet med de unga har gjort att de har utvecklats i sina yrken. Att skapa – det har man naturligt i sig som konsthantverkare, menar de – men att få visa sig och befinna sig i nya sammanhang inspirerar.

- Vi blir så inspirerade av de unga – hur naturligt de rör sig digitalt, att de vet hur man når ut till människor. Överlag har de ett coolt sätt som vi lämnar plats åt och samtidigt lär oss av, säger Ebba Huberyc.

- De unga blir också inspirerade av oss - de ser att det går att överleva som konsthantverkare. Vi har olika sätt att ta oss fram på, men vi hjälps åt och det är en trevlig form, säger Clemens Ek.

Tips från familjekollektivet!

• Ta tag i drömmar och i konkreta saker. Det är roligare när något händer - det väcker entusiasm och en gemensam vilja.
  • En av de stora fördelarna med ett familjekollektiv är att om man stöter på problem så finns det flera som går in och stöttar.
  • Förutom själva butiken och nära nätverksarbete, marknadsförs butiken ”En familj” via Facebook och Instagram.

Bilder: Familjekollektivet ”En familj”
Text: Elisabet Tapio Neuwirth, Konsthantverkscentrum