Handgjord form från Skåne till Hamburg

Utvalt - jurybedömd vandringsutställning med konsthantverk, slöjd och form i Skåne, är just nu på väg till Hamburg för att visas på Museum für Völkerkunde under perioden 11 februari - 17 april. I utställningen visas ett urval helt unika och konstnärligt gestaltade föremål som alla förutsätter djup hantverkskunskap inom respektive hantverksdisciplin.

– Utvalt gör det möjligt för fler att få se och uppleva äkta, självklart hantverk och visar på den rika mångfald som finns inom fältet. Det blir uppenbart vilken betydelse materialförtrogenhet, tid och omsorg har vid konstnärligt skapande. Hantverk gör skillnad, och talar till oss genom både förnuft och känsla, konstaterar juryn.

Väl på plats i Hamburg bjuds Ikeas Family-medlemmar på reducerad entré till utställningen. Öppettider: tisdag- söndag 10-18, onsdagkvällar till kl 21.

Pressvisning den 9/2, kl 11.00, Plats: Museum für Völkerkunde, Rothenbaumstrasse 64, Hamburg.

Pressbilder för samtliga verk i utställningen finns tillgängliga i hög upplösning! Katalogen bifogad nedan.

Invigning den 11/2, kl 18.00. Kulturråd Nina Röhlcke öppnar utställningen, se bifogad inbjudan!

Vi riktar ett särskilt tack till våra samarbetsparter i Tyskland –  Tocado Scandinavia och Museum für Völkerkunde, samt de bidragsgivare som gjort visningen möjlig: Ikea, Klippan Yllefabrik, Visit Sweden, 100% Echt samt Hamburg stad.

Utvalt har under 2015 visats på ett flertal platser i Skåne, senast på Dunkers Kulturhus i Helsingborg. Den jurybedömda utställningen genomförs nu för första gången och ska återkomma ytterligare två gånger under en 10-års period. Nästa gång 2018 och därefter 2021 med syfte att stärka och lyfta fram den unika handgjorda formen.

BAKGRUND:
Bland 400 anmälda till Utvalt var åldersspannet har mellan 92 och 16 år. Kriterierna för att söka har varit att man själv eller i samarbete med andra tillverkat sitt bidrag hantverksmässigt och har en egen anknytning till Skåne. Fokus har legat på föremålen och alla bidrag visades anonymt då juryn gjorde sitt urval i två steg. Juryn bestod av Mårten Medbo, Katja Petersson och Anna Åhlin.

I utställningen ingår nu 24 verk av tillsammans 49 personer som arbetat i olika material och tekniker. En del är etablerade och professionellt yrkesverksamma sedan decennier, andra har aldrig tidigare medverkat i en publik utställning. Samtliga är nominerade till tre stipendier om sammanlagt 90 000 kronor som delats ut genom Utvalt. Bakom stipendierna står Malmö Industriförening, Skånes Hemslöjdsförbund och String Furniture AB.

Utvalt i Skåne arrangeras av Konsthantverkscentrum, Skånes Hemslöjdsförbund och Form/Design Center och är en mötesplats mellan tre olika traditioner inom formområdet. Projektet syftar till att stimulera utvecklingen inom området i Skåne, öka kunskap och stärka intresset för konsthantverk, slöjd och form idag. Utövare med olika konstnärliga ingångar till hantverket arbetar idag sida vid sida i olika material och tekniker och där en mångfald av traditioner och kulturell bakgrund skapar ett mervärde.

Parallellt med utställningen arrangeras föreläsningar och aktiviteter för både publik och utövare inom området.

Vi riktar ett varmt tack till samarbetspartners och aktörer som stödjer projektet:

Region Skåne, Malmö Industriförening, String Furniture AB, Birgit Rausing, Klippan Yllefabrik, Tocado Scandinavia, Kommunförbundet Skåne, Malmö Stad, Helsingborgs Stad, Tryckfolket, Papyrus, Hulténs, Folkuniversitetet, Riksutställningar, Blå Station i samarbete med Torsten Nilssons Snickeri, Bendinggroup, IGP och Vollsjö industrier.