Hög kvalité och starka drivkrafter i Utvalt

Utvalt är en jurybedömd vandringsutställning för handgjord form som arrangeras för första gången. Det är en inbjudan till konsthantverk, slöjd och form av hög kvalité med både överraskande och nyskapande inslag. Spännvidden i är stor, liksom drivkraften att hantverksmässigt gestalta och involvera.

Vilka verk som ingår i utställningen och vilka som tilldelas stipendier offentliggörs först i samband med vernissage och invigning den 17 juni kl 17.00 på Form/Design Center. Den 18 juni öppnar utställningen för allmänheten.

• Pressvisning av utställningen onsdag 17/6, kl 10.00 på Form/Design Center (Obs! nytt datum).
  • Samma eftermiddag 17 juni kl 12.30 – 16.00 inleds del 1 i den publika seminarieserien Handens jobb - om kunskapshierarki och praktiskt skapande. Bi Puranen och Cilla Robach föreläser. Moderator Jenny Nordberg med flera i panelen diskuterar den hantverksmässiga kunskapens plats i dagens och morgondagen samhälle. Hela programmet.

Bland de 400 sökande var åldersspannet har mellan 92 och 16 år. Kriterierna för att söka har varit att man själv eller i samarbete med andra tillverkat sitt bidrag hantverksmässigt och har en egen anknytning till Skåne. Fokus har legat på föremålen och alla bidrag visades anonymt då juryn gjorde sitt urval i två steg.

–  Kvaliteten på bidragen har genomgående varit hög. De objekt som slutligen valts ut är valda utifrån bärkraft och gestalt, teknik- och materialkunskap samt framåtblickande respektive bakåtblickande. Tillsammans bildar objekten en intressant helhet, där de kompletterar varandra och redovisar svar och väcker frågor när det handlar om handgjort skapande, sammanfattar den erfarna juryn som utgjordes av Mårten Medbo, Katja Petterson och Anna Åhlin.

I utställningen ingår nu 24 verk av tillsammans 49 personer som arbetat i olika material och tekniker. En del är etablerade och professionellt yrkesverksamma sedan decennier, andra har aldrig tidigare medverkat i en publik utställning. Samtliga är nominerade till tre stipendier á 30 000 kr som delas ut genom Utvalt. Bakom stipendierna står Malmö Industriförening, Skånes Hemslöjdsförbund och String Furniture AB.

Under sommaren visas Utvalt på Form/Design Center 18/6 – 23/8. I höst flyttar utställningen vidare till Tjörnedala konsthall utanför Simrishamn och Dunkers i Helsingborg. Under 2016 visas Utvalt på Museum für Völkerkunde i Hamburg och Ronneby Kulturcentrum.

På de olika utställningsplatserna arrangeras publika program med föreläsningar, visningar och prova-på aktiviteter. Allt med fri entré. Hela turnéprogrammet.

Utvalt gör det möjligt för fler att få se och uppleva äkta, självklart hantverk och visar på den rika mångfald som finns inom fältet. Det blir uppenbart vilken betydelse materialförtrogenhet, tid och omsorg har vid konstnärligt skapande. Hantverk gör skillnad, och talar till oss genom både förnuft och känsla, konstaterar juryn i sin text till.

Utvalt i Skåne arrangeras av Konsthantverkscentrum, Skånes Hemslöjdsförbund och Form/Design Center och är en mötesplats mellan tre olika traditioner inom formområdet. Nya utställningar ska återkomma 2018 och 2021. Däremellan arrangeras föreläsningar och aktiviteter för utövare inom området.

Vi riktar ett varmt tack till samarbetspartners och aktörer som stödjer projektet :

Region Skåne, Malmö Industriförening, String Furniture AB, Birgit Rausing, Klippan Yllefabrik, Kommunförbundet Skåne, Malmö Stad, Helsingborgs Stad, Tryckfolket, Papyrus, Hulténs, Folkuniversitetet, Riksutställningar, Blå Station i samarbete med Torsten Nilssons Snickeri, Bendinggroup, IGP och Vollsjö industrier.