KONSTHANTVERK I HEM OCH OFFENTLIG MILJÖ PÅ ÅRETS MÄSSA 5-9/2

STOCKHOLM FURNITURE FAIR
5 - 9 februari 2013
KONSTHANTVERKSCENTRUM I MONTER B03:02

Konsthantverkscentrum KHVC presenterar tio konsthantverkare på mässan. Välkommen att möta dem i montern och se vad de kan tillföra i såväl offentlig miljö som i intima interiörer.

Keramiker, glas-, trä- och textilkonstnärer gestaltar med unika och personliga uttryck i taktila material. Några visar praktisk funktion och problemlösning, andra skapar stämning och innehåll till ett rum. Här finns reliefer och möbler i betong, belysning i textil och porslin, glasskulpturer, keramiska väggobjekt och unikat, stickade plädar, träskåp med serigrafitryck, stolar och klädhängare.

Den småskaliga, hantverksmässiga produktionen med full kontroll över hela processen har utställarna gemensamt. En konsthantverkares expertis kan anlitas och ser olika ut för olika sammanhang. I utställningen på mässan kan den intresserade knyta direkt kontakt med någon av konsthantverkarna och ta del av KHVCs sakkunskap.

KHVC har visat konsthantverkets bredd under en följd av år. Denna gång finns montern i mässans nya avdelning Contract market and Home i hall B. Där återfinns andra innovativa företag som t.ex Materialbiblioteket och en av mässans trendutställningar.

Handen och hantverket firar nya triumfer i designsammanhang.
Annica Kvint förklarar varför.

Föreläsning fredag 8 februari kl 16 på scenen i mässans entréhall

Intresset för handen, hantverk och historia är större än på länge. Annica Kvint, design- och arkitekturkritiker, styrelseordförande för Konsthantverkscentrum och författare till den kommande boken ”Med nya ögon”, talar om vårt förhållande till naturen igår, idag och imorgon och hur det påverkar hela den visuella kulturen.

PRESSBILDER Hämta högupplösta pressbilder och läs mer:
konsthantverkscentrum.se/sv.html/press-sff%202013

KONSTHANTVERKSCENTRUM PRESENTERAR TIO KONSTHANTVERKARE:

Karin Meijer www.karinmeijer.se

Catarina Larsson

- Larsson United Studio www.larssonunited.com

Anna Christians  - Epidemi form&produktion
www.annachristians.se

Maria Källmén - Mariedal Design www.mariedaldesign.se

Stefan Forsberg - Forsberg Möbeldesign  & Snickeri www.forsbergdesign.se

Agneta Jörlander
www.agnetajorlander.se

Kristina Nordin www.kristinanordin.com

Åsa Berndtsson www.asaberndtsson.com

Karolina K Eriksson www.karolinakeriksson.se

Irina My Lindqvist www.irinamylindqvist.se
 _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Stockholm Furniture Fair
är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och ljusdesign, med inredning för såväl hem som offentlig miljö. www.stockholmfurniturefair.se

• Inredning

• design
  • konsthantverk
  • stockholm furniture fair 2013
  • inredning
  • möbler
  • offentlig konst
  • heminredning

Stiftelsen Konsthantverkscentrum (KHVC) är en länk till det främsta inom svenskt konsthantverk. KHVC representerar ca 800 professionellt verksamma konsthantverkare över hela Sverige. Uppgiften är att ge råd, informera och skapa kontakter. KHVC har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.
www.konsthantverk.info