Konsthantverkscentrum ställer ut på Formex 20 – 23 januari

Konsthantverkscentrums anslutna ställer ut på Formex 20 – 23 januari. På mässan visas föremål producerade i små serier i den egna ateljén. Letar du efter ett tydligt alternativ till massproducerade föremål är Konsthantverkscentrums monter (B08:54) en given plats att besöka.

Kleistudio, Mia Schnitzler

Mia Schnitzler arbetar i nyöppnad studio i Rörstrand Porslinsfabriks gamla lokaler tillsammans med två andra keramiker. Mia använder sig gärna av drejskivan när hon tar fram former för att sedan forma och tänja leran till gränsen för vad den klarar av. Se hennes keramik i monter B08:45.

Glas från Skeppsta hytta i Sörmland

Ebba von Wachenfeldt är glaskonstnär och driver en glashytta, Skeppsta hytta, som ligger mitt i Sörmland mellan Mariefred och Gnesta. I glashyttan kan man titta på glasblåsning och även prova på att blåsa glas. Ebba formger och blåser allt sitt glas själv. På Formex visar hon den nya brudvasen, vasen som är osynlig i brudens hand men ger hela buketten form.

Trollgods

Marie Norée driver varumärket Trollgods, under vilket hon tillverkar unika bruksföremål och små serier i stengodslera. Hennes verkstad finns i Stenhamra på Färingsö strax utanför Stockholm. Marie drejar även handfat och gör designat kakel, ofta på beställning som utformas i samarbete med kunden för att passa en specifik plats.

Vårens utställare är:

Maria Byman Design B09:52