Ellen Wettmark Konstnärsnämndens nya styrelseordförande

Ellen Wettmark Konstnärsnämndens nya styrelseordförande

Ellen Wettmark har utsetts till styrelseordförande för Konstnärsnämnden. Hon har tidigare bland annat varit chef för internationella enheten på Statens kulturråd och varit Sveriges kulturråd i London.

– Vi välkomnar Ellen Wettmark till Konstnärsnämnden. Hennes kompetens och erfarenhet kommer att bli en stor tillgång i Konstnärsnämndens styrelse. Det internationella perspektivet och kunskapen om konstnärers villkor som hon bär med sig har stort värde, säger Anna Söderbäck, direktör för Konstnärsnämnden.

Regeringen har även utsett Martin Sundin till ny styrelseledamot. Martin Sundin är sedan 2017 generaldirektör för Institutet för språk och folkminnen. Han har tidigare varit enhetschef för enheten för konstarter på Kulturdepartementet samt har även arbetat vid Nordiska Ministerrådet.

Den nya styrelsen och styrelseordförande tillträder 1 januari 2020.

Konstnärsnämndens styrelse kommer då bestå av:

Ellen Wettmark, enhetschef Statens centrum för arkitektur och design
Parasto Backman, grafisk formgivare
Karin Dalborg, VD för Nätverkstan
Karin Inde, musiker och verksamhetsledare
Ninos Josef, dansare och kulturpolitisk chefredaktör
Fredric Larsson, verksamhetschef Film i Västerbotten
Ann-Sofi Noring, vice museichef Moderna museet
Simon Norrthon, skådespelare och förbundsordförande
Martin Sundin, generaldirektör
Annika Öhrner, docent i konstvetenskap

Konstnärsnämnden är en statlig myndighet under regeringen som främjar konstnärlig utveckling och förnyelse. Myndighetens uppdrag omfattar verksamma konstnärer i hela landet, inom samtliga konstområden. Konstnärsnämnden fördelar stipendier och bidrag, främjar internationellt konstnärligt utbyte samt analyserar och sprider kunskap om konstnärers ekonomiska och sociala villkor. Samverkan sker regionalt, nationellt och internationellt, med myndigheter och organisationer, såväl inom sektorn som tvärsektoriellt.