“Ylva and Snöfrid's Transmutation Ritual, with Mirrored Spring, Snöfrid et les contre espaces, the Oracle and Tondo,” I grupputställningen "Retour sur Mulholland Drive”, curerad av Nicolas Bourriaud LaPanacée, Montpellier, 2017. Foto: Olivier Cablat.

Svenska konstnärer på Performa i New York med stöd av Konstnärsnämnden

Fyra svenska konstnärer deltar med nya verk på världens ledande performance-biennal för bildkonstnärer, Performa, i New York. Verken, som är en del av programmet Pavilions Without Walls, är en särskild satsning på Sverige. Detta har blivit möjligt genom en avsiktsförklaring och stöd från Iaspis/Konstnärsnämnden, Kulturrådet, Sveriges generalkonsulat i New York och Sveriges ambassad i Washington D.C.

Pavilions Without Walls
Performas program Pavilions Without Walls undersöker och reflekterar över sociala, geografiska och politiska landskap i olika länder. Utöver Sverige, står även Taiwan i fokus i årets upplaga av Performa. Den svenska paviljongen är ett stort samarbetsprojekt där flera curatorer, konstnärer, pedagoger och historiker tillsammans med Performas team har utforskat svenskt konstliv. Respektive produktion genomförs i samarbete med olika svenska konstaktörer och med stöd av olika finansiärer.

Vill du veta mer?

Konstnärsnämndens hemsida
Performas hemsida

Kort om konstnärerna och verken
Éva Mag, Lap-See Lam, Tarik Kiswanson och Ylva Snöfrid är inbjudna att producera helt nya verk för Performa 19 som äger rum på olika platser i New York mellan 1-24 november.

Éva Mag
Éva Mag arbetar med tio dansare under en veckas tid i den historiskt viktiga Judson Memorial Church. För performance- och installationsverket DEAD MATTERS MOVES skapar de lerskulpturer av textila hudar och experimenterar med kontaktimprovisation för att i slutet av veckan iscensätta ett performance, regisserat av Mag.

Lap-See Lam
I det nyproducerade verket PHANTOM BANQUET utforskar Lap-See Lam idén om kulturella mellanrum. Verket är en flerkanalig installation och performance som genom narrativt berättande, virtual reality, livemusik och mat bjuder in deltagarna till en bankett på en hemsökt kinakrog.

Tarik Kiswansons
Tarik Kiswansons nya verk undersöker migration och diasporans fragmenterade identiteter. I installationen AS DEEP AS I COULD REMEMBER, AS FAR AS I COULD SEE framför elvaåriga barn från olika delar av New York poetiska dagbokstexter som reflekterar över uppväxtförhållanden och de villkor som följer därav.

Ylva Snöfrid
I ett tillfälligt boende i en lokal i Soho utvecklar Ylva Snöfrid verket NOSTALGIA – ACTS OF VANITAS. I utställningen bjuds publiken dagligen in till konstnären som arbetar med en serie av performance som inbegriper målande och tecknande med vardagsritualer och ceremonier.

Konstnärsnämnden är en statlig myndighet under regeringen som främjar konstnärlig utveckling och förnyelse. Myndighetens uppdrag omfattar verksamma konstnärer i hela landet, inom samtliga konstområden. Konstnärsnämnden fördelar stipendier och bidrag, främjar internationellt konstnärligt utbyte samt analyserar och sprider kunskap om konstnärers ekonomiska och sociala villkor. Samverkan sker regionalt, nationellt och internationellt, med myndigheter och organisationer, såväl inom sektorn som tvärsektoriellt.

Lena Malm

Programansvarig bild, IASPIS/Head of IASPIS Visual Arts Programme Iaspisprogrammet +46 (0)8-506 550 94 IASPIS

Relaterat innehåll