#thisiskorpen tar upp Korpens ställningstagande för tjejers roll inom svensk idrott

Att tjejer ska ta mer plats inom svensk idrott är en viktig prioritet för Korpen. I det femte numret av Korpens tidning #thisiskorpen lyfts ämnet via pionjären Pia Sundhage och om hur hon bröt ny mark för damfotbollen.

Förutom glädje och gemenskap ska alla känna att de är välkomna i Korpen. Det senaste året har organisationen drivit frågor för att få fler tjejer att ta mer plats inom idrottsrörelsen, bland annat genom kampanjen fler kvinnliga domare.

I det nya numret av #thisiskorpen är ämnet återigen på tapeten bland annat via reportaget om tjejlaget After Work - innebandylaget som är oslagbara inom korpinnebandy, men även i det längre reportaget med aktuella förbundskaptenen Sundhage.

- Alltså, det var faktiskt så när jag började lira fotboll att det inte var okej att tjejer spelade fotboll. Jag blev överlycklig när jag som liten fick frågan att vara med i knattelaget med killarna, även om jag kallades Pelle, säger Pia.

Tidningen #thisiskorpen visar på verksamhetens bredd och ska inspirera Sverige till ett liv i rörelse med mycket glädje och gemenskap.

- Pia Sundhage var ett självklart val att ta kontakt med då förbundskaptenens syn på svensk idrott går hand i hand med Korpens värdegrund, säger Camilla Waltin kommunikatör på Korpen.

Förutom Pias fotbollssaga kan du i detta nummer läsa om hur Dodgeball vinner terräng i spökbollslandet Sverige, hur du bäst filar på löptekniken och hur du smygtränar på jobbet. Tidningens primära målgrupp är Korpens medlemmar och numret hittas ute i föreningarna eller som digital version på korpen.se

• hälsofrämjande
  • svensk idrott