Jakob från Källby klarade det svåra Mästarprovet!

Jakob Dietrich från Källby blev nummer två i hela landet i år att ta det svåra Mästarbrevet i Charkuteri. Mästarprovet för erfarna yrkesmän och kvinnor avlades i Uppsala 13-14 juni. Få har gjort eller klarat det under de senaste åren, så Jakob kan till hösten titulera sig Mästare när han under högtidliga former får motta sitt efterlängtade Mästarbrev, detta vid den årliga Hantverksceremonin i Stockholms Stadshus Blå hallen.

För att bli Mästare i Charkuteri ska man ha gedigen erfarenhet inom yrket, teoretiskt kunna sitt område och också behärska den ekonomiska sidan av yrket. Själva Mästarprovet görs under två dagar då man dels prövas på färdigheterna i styckning då denna disciplin är grunden till råvaruhanteringen och dels charkuteritillverkning. Examinator, som själv måste vara Mästare för att få uppdraget, bestämmer vad som ska styckas och vilken typ av charkuteri som ska tillverkas.

- Det är en riktig utmaning, säger Jakob som tog sitt Gesällbrev i Schweiz men valde att avlägga Mästarprovet i Sverige där han sedan många år tillbaka bor och arbetar.

- Till hösten planerar jag att starta eget charkuteri och då är Mästarbrevet en bra grund. Det är mycket man som egen tillverkare, men också som Mästare måste kunna. Mina blivande kunder ska vara säkra på kvaliteten när de får möjlighet att köpa mina charkuterier till hösten, säger Jakob tryggt.

- Charkmästare har i första hand att klara det praktiska arbetet. Det är där som allt till slut måste fungera även om den teoretiska delen inte är att förakta, säger examinator Sven Hammare från Stockholm.

Mästarnivå är den högsta nivån som en yrkesman kan nå inom charkuteri. Så det är höga krav som ställs och måste ställas.

- Detta är ett svårt men härligt yrke. Charkuteri har mycket av kockens grund men med bättre arbetstider och bättre arbetsmiljö. Charkuteriyrket kommer att bli ett populärt yrke framöver, tro mig siar Sven Hammare. Älskar man mat men också vill kunna hämta barnen på dagis innan kvällen så finns ingenting bättre, skrattar han och kramar om Jakob efter att fått en ny Mästarkollega till skrået.

För mer information:

Jakob Dietrich

Lars Johansson, Projektledare Mästarprov, Köttbranschens Riksförbund

070 684 84 77  hk@kottbranschen.se

Bild bifogas – Önskas fler bilder kontakta hk@kottbranschen.se

• Västra Götaland

Kött och Charkföretagen, KCF, är branschorganisationen för svenska företag med verksamhet inom slakt, styckning och charktillverkning. Medlemmarna i KCF är: Köttbranschens Riksförbund (består av ca 125 företag), Scan AB, Atria Scandinavia AB, Gunnar Dafgård AB, KLS Ugglarps AB, HFG Sverige AB, Nyhléns & Hugosons Chark AB, North Trade Stockholm AB och Dalsjöfors Kött AB.

KCF representerar företag som sammanlagt omsätter drygt 27 miljarder kronor och sysselsätter ca 8 000 personer. Kött- och charkbranschen är därmed den näst största enskilda delbranschen inom livsmedelssektorn.