Mästarbrev värdefull kompetensmarkör

Efter decennier utan mästarutbildningar har kött- och charkbranschen, som ett i led i att höja kompetensen och bättre kunna möta svenskarnas stora matintresse, återupptagit denna värdefulla tradition sedan år 2012. I år är det Mårten Carlsson från Lindvalls Chark som avlagt det tuffa provet och fick sitt Mästarbrev i samband med en gala i Blå hallen i Stockholms stadshus den 4 november.

Mästarbrev finns inom en rad yrken och är det högsta beviset på yrkesskicklighet inom hantverksyrken.

-Jag har kämpat hårt för mitt Mästarbrev och att branschen återupptagit mästarutbildningen ser jag som ett bevis på att detta är en framtidsbransch. Samtidigt blir jag stolt kulturbärare av ett yrke med lång tradition, säger Mårten Carlsson, nybliven Mästare och arbetsledare på Lindvalls Chark.

För att bli Mästare måste man vara verksam i yrket, ha minst sex års dokumenterad yrkeserfarenhet. Man måste dessutom ha genomgått Mästarutbildningen och avlagt godkänt prov.

-För Lindvalls Chark är Mårtens Mästarbrev betydelsefullt eftersom det ger oss ännu större möjlighet att leverera kvalitet och för våra kunder hoppas jag att det bli ytterligare ett bevis på att de valt rätt leverantör, säger Lars Andersson, VD på Lindvalls Chark.

Ur ett mer övergripande branschperspektiv finns många fördelar med att Mästarutbildningen inom charkuteriyrket återupptagits:

-Mästarbreven är en viktig kompetensmarkör för hela kött- och charkbranschen och eftersom kompetens är helt avgörande för vår produktutveckling och innovation blir Mästarna och deras arbete mycket viktiga kuggar. Vår ambition är nu att det ska bli fler satsningar på innovation i branschen, inte minst via fler Mästare och olika typer av nya forskningsprojekt, säger Magnus Därth, VD för Kött och Charkföretagen.

För mer information, kontakta:

Magnus Därth, VD Kött och Charkföretagen, tel 08-762 65 33, magnus.darth@kcf.se

Lars Andersson, VD Lindvalls Chark, tel 0433-795 12