”Elbilar står för 15 procent av försäljningen år 2026”

Elbilar är den starkaste trenden i bilbranschen. Ändå kommer det dröja till år 2026 innan elbilar når 15 procent av den totala bilförsäljningen visar en internationell undersökning från KPMG.

I dag står batteridrivna elbilar för mindre än 1 procent av den totala personbilsförsäljningen. Men bilindustrin är ändå övertygad om att elbilar hör framtiden till och rankar den som industrins starkaste trend. Det visar konsultföretaget KPMGs studie Global Automotive Executive Survey, som bygger på intervjuer av 200 av branschens viktigaste beslutsfattare.

– Undersökningen ger inte något entydigt svar på vilken elbilsteknik som kommer att ta kommandot, även om hybridbilar har något fler anhängare än plug in-hybrider. Förmodligen kommer teknikerna att slå igenom olika starkt i olika världsdelar och länder, säger Björn Hallin, branschansvarig för bilindustrin på KPMG i Sverige.

Elbilstrenden är särskilt stark i Japan. Av de japanska experterna i undersökningen tror 46 procent att elbilar kommer att stå för mer än 25 procent av nybilsförsäljningen år 2026, alltså om mindre än 15 år. Även i Indien och Kina tror experterna starkt på elbilar. Utvecklingen mot fler elbilar gör också att 54 procent av de tillfrågade anser att leverantörer av elektriska komponenter kommer att växa i betydelse i industrin.

Undersökningen visar också att den globala bilindustrins uppdelning i mogna marknader och tillväxtmarknader blir allt mindre relevant. Hela 75 procent av de tillfrågade experterna tror att skillnaderna om femton år har försvunnit när det gäller fordonskvalitet och säkerhet. De tror även att skillnaden mellan premiummärken och lågprismärken kommer att bli mindre.

– Den här utvecklingen är utmanande för oss i Sverige och Västeuropa. Å ena sidan skapas stora affärsmöjligheter inom exempelvis elbilar. Å andra sidan kommer de att stöta på ännu tuffare konkurrens från asiatiska tillverkare, både när det gäller traditionella bilar och olika typer av elbilar, säger Björn Hallin.

Rapporten finns att ladda ner från kpmg.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Björn Hallin, branschansvarig för bilindustrin på KPMG i Sverige, tel. 070-548 96 26, bjorn.hallin@kpmg.se

Joakim Löfgren, Presskontakt KPMG, tel. 070-653 00 77, joakim.lofgren@kpmg.se

• kpmg
  • revision
  • rådgivning
  • skatt
  • sveriges bästa skattekonsult
  • sveriges bästa skatterådgivare
  • björn hallin

KPMG erbjuder branschspecifika och kvalificerade tjänster inom revision, skatt och rådgivning. Som medlem i KPMG International ingår vi i ett av världens främsta nätverk med 138 000 medarbetare i 150 länder. I Sverige har KPMG 1 600 medarbetare på 60 orter runtom i landet. www.kpmg.se

© 2012 KPMG AB, a Swedish limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International Cooperative (“KPMG International”), a Swiss entity. All rights reserved