Energisnåla bilar framtiden - stadsjeepar på väg ut

Framtiden ligger i hybrider och andra energisnåla bilar. Bränsletörstande stadsjeepar och minivans är på väg ut. Optimismen om att bilindustrins lönsamhet kommer att öka eller ligga kvar på dagens nivåer inom de närmaste fem åren delas av allt fler. Vinnare i kampen om ökade marknadsandelar blir de asiatiska tillverkarna. De europeiska kommer att ligga kvar på dagens nivåer medan de nordamerikanska minskar. Det visar KPMGs undersökning om världens bilindustri* som genomförts årligen sedan 1999. Undersökningen bygger på intervjuer med chefer, däribland svenska, inom bilindustrin och dess leverantörer. − Stadsjeepar och pickuper har varit mycket lönsamma för biltillverkarna. Nu minskar efterfrågan på dessa. Istället ökar den på vanliga personbilar och crossovers där marginalerna är klart lägre. Om tillverkarna ska behålla eller rent av öka sin lönsamhet, måste de klara av utmaningen att effektivisera sin tillverkning och försäljning ytterligare, kommenterar George Pettersson, ansvarig för bilindustrin inom KPMG. Han fortsätter: − Cheferna i bilindustrin bedömer att låg drivmedelsförbrukning den viktigaste faktorn bakom konsumenternas inköpsbeslut. Årets undersökning visar att också bilens design blivit en allt viktigare faktor och att ny teknik blivit mindre viktigt. Förklaringen är att den tekniska nivån är idag är likvärdig för många bilar. Då blir utseende och känsla allt viktigare när konsumenten ska välja bil. Kinesiska, indiska och andra asiatisk biltillverkare kommer att öka sina marknadsandelar. Ett skäl är att det just är dessa tillverkare som kommer att dra störst nytta av den växande asiatiska medelklassens ökade efterfrågan på bilar. Europeiska biltillverkare kommer att behålla sina marknadsandelar. Förlorarna är de nordamerikanska märkena som fortsätter att tappa marknadsandelar. Bilden av framtiden för den egna tillverkningen skiljer sig åt mellan olika regioner. 72 procent av de asiatiska cheferna är övertygade om att de kommer att sälja fler personbilar och 37 procent att de kommer att sälja fler större pickuper. I Europa tror 89 procent att man kommer att sälja fler billiga bilar och 57 procent på fler sålda bilar i lyxsegmentet. I Nordamerika sätter 95 procent sitt hopp till hybridbilarna och 67 procent menar att efterfrågan på crossovers kommer att öka. Optimismen om lönsamheten i branschen under de närmaste fem åren har ökat något. Idag tror 42 procent att lönsamheten kommer att öka eller ligga kvar på dagens nivåer jämfört med 39 procent 2005. De europeiska tillverkarna är mest optimistiska, därefter de asiatiska. De nordamerikanska är klart mest pessimistiska. Samarbeten och allianser blir allt viktigare. En klar majoritet av cheferna bedömer att dessa kommer att öka under de närmaste fem åren. 57 procent menar också att allianser och samarbeten kommer att bli viktigare än rena uppköp och fusioner. De viktigaste faktorerna bakom det ökade samarbetet är möjligheterna till synergier när det gäller produkter och tillverkning samt möjligheterna att komma in på nya marknader. *I KPMG Global Automobile Survey intervjuades 150 amerikanska, europeiska, däribland svenska, och asiatiska chefer inom bilindustrin och dess leverantörer under november och december 2006. Undersökningen har genomförts årligen sedan 1999. För mer information kontakta Linda Nordström PR Manager Marketing & Communication KPMG Bohlins AB Telephone +46 8 723 94 49 Mobile: +46 732 03 9449 Fax +46 8 723 91 89 E-mail linda.nordstrom@kpmg.se