Flest bedrägerier mot företag görs av de egna cheferna

De flesta bedrägerier mot företag begås av de egna cheferna som utnyttjar svagheter i företagens interna kontrollsystem. Den typiske förövaren är man, mellan 36 och 55 år gammal, arbetar på ekonomiavdelningen, agerar på egen hand och har varit anställd i mer än sex år. Drivkraften är pengar och att han helt enkelt upptäckt möjligheten att genomföra bedrägerierna. Det visar en ny undersökning* från KPMG som bygger på utredningen av 360 ekonomiska brott mot företag. − Över 60 procent av förövarna finns bland företagens högsta chefer. Dessa har tillgång till hemlig information och deras position gör det lättare för dem att gå förbi företagets interna kontroller, kommenterar Martin Krüger, chef för KPMG Forensic. Han fortsätter: − Undersökningen visar att bedrägerierna drabbar både små och stora företag och att de orsakar stora materiella och immateriella förluster. Den som begår oegentligheter mot det egna företaget gör det ofta upprepade gånger. I 91 procent av fallen genomförde förövaren flera bedrägerier innan han upptäcktes. Bedrägerierna pågår nästan alltid under en längre tid. I 76 procent av fallen hade brotten pågått i mer än sex månader och i 33 procent av fallen i mer än tre år. I de flesta fall utnyttjar förövarna svagheter i de interna kontrollsystemen. Därför är det inte överraskande att de avslöjas genom anonyma tips och så gott som aldrig genom den interna kontrollen. När bedrägerierna upptäckts valde två tredjedelar av företagen att lämna ofullständig eller ingen information alls om händelsen. Rädslan för att företagets image ska skadas gör att anställda, myndigheter och media mycket sällan underrättas. Denna rädsla gör också att få bedrägerier anmäls. I de flesta fall genomförs utredningarna utan att polis eller någon myndighet blandas in. Den genomsnittliga förlusten för företaget vid ett bedrägeri var 9 miljoner kronor. I 13 procent av fallen var förlusten över 18 miljoner. Och det är företagen själva som får ta förlusten. − Det är få företag som lyckas få tillbaka de förlorade pengarna. För detta krävs oftast en process som pågår under många år. Förebyggande åtgärder, som exempelvis att införa en uppförandekod när det gäller etik- och integritetsfrågor, är alltid mer verkningsfulla och kostnadseffektiva, avslutar Martin Krüger. * KPMG-undersökningen Profile of a Fraudster – Survey 2007 bygger på 360 bedrägeriutredningar i företag som KPMG Forensic genomfört i Europa, Indien, Mellanöstern och Afrika under de senaste fem åren. För vidare information kontakta: Martin Krüger, ansvarig för KPMG Forensic, tel 08-723 91 99, e-post: martin.kruger@kpmg.se Linda Nordström, PR , tel 08-723 94 49, 073-203 9449, linda.nordstrom@kpmg.se

• Brott