Generation Y ny utmaning för fondförvaltarna

När ”the baby boomers”, födda mellan 1946 och 1961, nu börjar gå i pension gäller det för fondindustrin att locka till sig generation Y födda mellan 1976 och 1991. Då krävs det att fondförvaltarna tänker nytt och erbjuder produkter som motsvarar kraven från denna nya kundgrupp. En ny internationell undersökning* från KPMG där 17 länder ingår, däribland Sverige, visar att det finns åtskilliga frågetecken kring branschens insikter om morgondagens kunder och medarbetare. − Baby boomers har varit mycket aktiva i sitt sparande vilket gjort att fondförmögenheterna ökat och fonderna blivit så lönsamma. Nu börjar de lämna perioden mellan 40 och 59 år när man är som mest aktiv och i sitt sparande. Därför är det överraskande så många fondförvaltare säger att de tänker fortsätta att koncentrera sig på denna kundgrupp, säger Jan Forsell, chef för Financial Risk Management inom KPMG. Undersökningen visar att endast en femtedel av fondförvaltarna under de senaste två åren gjort aktiva marknadssatsningar riktade speciellt mot generation Y. Ytterligare en knapp tredjedel säger att de planerar sådana under de kommande fem åren. Det innebär att endast hälften av fondförvaltarna i dagsläget genomfört eller planerar marknadssatsningar riktade mot generation Y. Det finns brister i kunskapen om vilka produkter generation Y efterfrågar. Undersökningens fokusgrupper visar att de unga kunderna vill ha produkter med låg risk och möjligheten att dagligen kunna följa utvecklingen av fonderna via Internet. Fonder som man som kund direkt kan påverka är också mycket attraktiva. Men endast 2 procent av fondförvaltarna bedömer att sådana produkter är viktiga. − Undersökningen visar att fondförvaltarna visserligen har olika strategier för att attrahera generation Y. Men gemensamt för många av dessa är att de utgår från produkterna. Fondförvaltarna borde intressera sig mer för vilka erbjudanden som krävs för att möta den nya efterfrågan från generation Y, kommenterar Jan Forsell. KPMG har i olika sammanhang visat på brister i hanteringen av den strategiska frågan hur finansbranschen ska kunna attrahera de bästa unga medarbetarna. Fondindustrin är inget undantag. Undersökningen visar att en av tre medarbetare inom generation Y lämnar företagen varje år. Trots detta är bara ett av hundra företag självkritiskt och medger att de inte är tillräckligt framgångsrika när det gäller att rekrytera och att behålla unga medarbetare. − Undersökningen är viktig därför att den så tydligt visar att fondindustrin under de många goda åren tycks ha glömt bort morgondagens kunder. Till en del är detta en följd av att den styrts av för kortsiktiga intressen. Men inte minst de demografiska förändringarna kräver ett långsiktigt tänkande. Det är hög tid att på allvar intressera sig för hur industrin ska bli framgångsrik när baby boomers nu börjar gå i pension, avslutar Jan Forsell. * I KPMG-undersökningen Beyond the Baby Boomers: The Rise of Generation Y ingår 125 större fondförvaltare från 17 länder, däribland Sverige, som tillsammans förvaltar 20 procent av tillgångarna i världens globala fonder. Genom fem fokusgrupper har åsikterna från generation Y fångats in. För vidare information kontakta: Jan Forsell, chef KPMG Financial Risk Management, telefon: 070 – 597 92 08, e-post: jan.forsell@kpmg.se Linda Nordström, PR, telefon 08 – 723 94 49, e-post: linda.nordstrom@kpmg.se