Lönsamma utländska investeringar i Kina, Indien och Brasilien för konsumentvaruföretag

Drygt hälften av de utländska konsumentvaruföretagens investeringar i BRIC-länderna Kina, Indien och Brasilien var lönsamma efter fem år. De goda erfarenheterna gjorde att hela 73 procent av företagen planerar att öka sina investeringar. Det är den gynnsamma demografiska utvecklingen med ökad efterfrågan på konsumentvaror som följd, som får företagen att satsa. Lokala regler och bestämmelser ses som det största hindret för investeringarna. Det visar en ny undersökning från KPMG International* där 77 företag ingår. - I de tre BRIC-länderna befolkningar finns många unga konsumenter och en växande köpstark medelklass. Mot den bakgrunden är det inte överraskande att 80 procent av företagen bedömer att det nu är bra tider för investeringar i Kina och att 70 procent gör motsvarande bedömning när det gäller Indien, kommenterar Björn Hallin branschansvarig för Consumer Markets inom KPMG. För 84 procent av undersökningens företag var möjligheterna till ökade vinster huvudskälet att investera. Näst viktigast var möjligheterna till geografisk expansion. På tredje plats kom kostnadsbesparingar. Konkurrenternas agerande är viktiga för investeringsbesluten. 73 procent av företagen uppgav att de tog hänsyn till konkurrenternas investeringar när de beslutade om sina egna. 59 procent gjorde också sina investeringar så att de direkt kunde möta konkurrenterna på de nya marknaderna, och valde därmed bort alternativet att söka sig till marknader utan närvaro från konkurrenterna. Av de uppsatta målen för investeringarna var ökad vinst det som nåddes vid 65 procent av fallen. Därefter kom lägre kostnader och lönsamhet som nåddes i 61 procent av investeringarna. I Kina var lägre kostnader det mål som nåddes i flest fall. Sämst lyckades företagen med att öka kännedomen om sitt varumärke. Visserligen ökade kännedomen vid 53 procent av investeringarna. Men i hela 26 procent ökade det inte alls. 42 procent av företagen valde att utnyttja ett lokalt varumärke, medan 47 procent använde sitt globala varumärke i samband med investeringen. 47 procent av investeringarna gjordes genom joint venture. Orsaken till detta var i många fall att lokala bestämmelser kräver detta. Det fanns också andra svårigheter i samband med investeringarna. Av dessa rankades aktieägarnas rättigheter, managementkulturen och redovisningsstandards som de tre största. - I både Kina och Indien sker just nu regelförändringar för att underlätta för utländska investerare. Men de svårigheter som företagen pekar på understryker hur viktigt det är att ha gedigen lokal kunskap om alla aspekter av investeringar i dessa och andra tillväxtmarknader, avslutar Björn Hallin. * I KPMGs undersökning Consumer Market Companies Investing in Emerging Markets ingår 77 multinationella konsumtionsvaruföretag från USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Kontaktuppgifter Björn Hallin, branschansvarig för KPMG Consumer Markets, 08-723 96 26, bjorn.hallin@kpmg.se Linda Nordström, PR, 08 ^ 723 94 49, linda.nordstrom@kpmg.se