Missat värde vid varannan företagsförsäljning

Endast hälften av alla industriella företag och tre fjärdedelar av Private Equity-fonderna lyckas med att maximera värdet vid sina företagsförsäljningar. Detta trots att marknaden för företagsförsäljningar är god, priserna ligger på relativt höga nivåer och det är god tillgång på kapital och köpvilliga investerare. Det visar en ny undersökning från KPMG* där 400 M&A-beslutsfattare från hela världen, däribland svenska, ingår. − Att så många som hälften av de industriella företagen inte får ut maximalt av sin försäljning är anmärkningsvärt med tanke på att det just nu verkligen är säljarens marknad. En viktig anledning är helt enkelt att många företag lägger ned mycket större resurser när de ska förvärva ett bolag än när det ska säljas. Här finns det utrymme för många förbättringar, säger Emanuel Ramstedt, ansvarig för Strategic and Commercial Intelligence vid KPMG. De tre vanligaste fallgroparna för säljaren är: * ovälkomna överraskningar som kommer fram när köparen analyserar företaget i detalj, * att man hamnar i en konflikt om pris och tillträdesbalansräkning, * så kallad "value leakage", det vill säga att den osäkerhet som en försäljningsprocess skapar minskar värdet på företaget, bland annat orsakat av bristande affärsfokus. En annan mycket viktig faktor är också att skattefrågor inte hanteras tillräckligt bra. Private Equity-företagen anser att de genomgående klarat av svårigheterna i samband med företagsförsäljningar bättre än de industriella företagen, undantaget problemet med "value leakage". Men samtliga företag är eniga om att den största svårigheten är att hålla tidtabellen för försäljningen. Undersökningen visar också att värdet av försäljningen i många fall minskar under perioden mellan det att köpeavtalet skrivits på och försäljningen slutförs. Vanliga problem är garanti- och skadeståndskrav som dyker upp samt oenighet om redovisningsfrågor. Det är samma områden som företagen pekade ut när KPMG gjorde motsvarande undersökning om företagsförsäljningar 2004. − Årets undersökning visar att industriella företag blivit bättre på att förbereda och planera försäljningsprocessen, något som länge varit Private Equity-företagens starka sida. Men alla företag måste inse att en försäljning tar tid, ofta åtta månader till ett år. Säljaren måste därför göra en realistisk tidsplan för att hinna förbereda företaget inför försäljningen. kommenterar Emanuel Ramstedt. Han fortsätter: − Genom att initiera och genomföra en vendor due-diligence och tillföra kvalificerade resurser genom vendor assistance ökar säljaren möjligheterna till en snabb säljprocess med säker och bra information om företaget. Därmed minimeras riskerna för "value leakage". *I KPMGs undersökning Increasing value from disposals - Investing in divesting ingår beslutsfattare inom M&A i 358 stora och medelstora företag, tillsammans med 61 Private Equity-företag. Företagen kommer från Europa (däribland från Sverige), Asien och Nord- och Sydamerika. Undersökningen har genomförts genom standardiserade interjuver kompletterade med djupintervjuer. För vidare information kontakta: Emanuel Ramstedt, ansvarig för Strategic and Commercial Intelligence inom KPMG, telefon 08 - 723 96 13, emanuel.ramstedt@kpmg.se Linda Nordström, PR, telefon 08 - 723 94 49, linda.nordstrom@kpmg.se