Nya incitamentsprogram vanligast bland börsens hälsovårdsföretag – personaloptioner populärast

Tre av tio svenska börsbolag vill införa nya incitamentsprogram. Populärast är att erbjuda personaloptioner. Nya incitamentsprogram är vanligast bland börsen hälsovårdsföretag där de omfattar alla anställda. Programmen är också vanligare i stora börsbolag än i små. Men när incitamentsprogrammen införs i de små bolagen omfattar de oftare alla anställda. Det visare en ny undersökning från KPMG* där bolagen som är noterade på OMX i Stockholm ingår. KPMGs nya undersökning visar att personaloptioner är den populäraste formen av incitamentsprogram. 31 procent av de företag som föreslog nya program valde den formen, medan 25 procent valde aktieprogram. Minst populära är konvertibler. Det är de små bolagen som väljer personal- och teckningsoptioner medan de stora föredrar aktieprogram. − Att de mindre bolagen föredrar lösningar med personaloptioner kan till en del förklaras av att dessa program är enkla att införa och lätta att förstå för både anställda, aktieägare och marknaden. Aktieprogram, som de stora bolagen föredrar, uppfattas många gånger som mindre offensiva men kan utformas så att de både styr de anställda och skapar värde för aktieägarna, säger Helena Robertsson, Partner, KPMG Tax People Services. Vanligast är nya incitamentsprogram i hälsovårdsföretagen. Hälften vill införa nya program jämfört med en tredjedel bland sällansköpsvaru- och tjänsteföretagen. Minst vanliga är nya program bland finans-, industri- och IT-företagen. − I de börsnoterade hälsovårdsföretagen har det hittills varit relativt ovanligt med incitamentsprogram. Undersökningen visar att man nu i ökad utsträckning vill använda detta instrument för att motivera hela sin personal. I finans-, industri och IT-bolag har incitamentsprogram funnits sedan länge. Det är därför naturligt att andelen nya program är lägre där, kommenterar Helena Robertsson. Hälsovårdsföretagen tillsammans med IT-företagen har störst andel program som omfattar samtliga anställda. Bland samtliga små bolag omfattar 55 procent av programmen alla anställda jämfört med endast 20 procent i de stora. Löptiden för majoriteten av programmen är tre år och utspädningseffekten två procent eller mindre. Den genomsnittliga lösenkursen i förhållande till aktiekursen är lägre i de små bolagen, 111 procent, jämfört med de stora där den uppgår till 122 procent. Lösenkursen är lägst i hälsovårdsföretagen, 116 procent, och högst bland industriföretagen med 121 procent. − Kring år 2000 var det inte ovanligt med lösenkurser under 100 procent av börskursen. Men under de senaste åren har vi sett en tydlig trend mot att den överstiger 100 procent. Det innebär att det krävs en prestation för att ersättningen ska utgå. Det är något både marknaden och aktieägarna måste se positivt på, säger Helena Robertsson, Partner, KPMG Tax People Services. *I KPMGs undersökning Incitamentsprogram i svenska börsnoterade bolag ingår 217 av de 270 svenska bolag som är registrerade på OMX Stockholm. De 53 bolag som inte ingår i undersökningen hade antingen inte sin bolagsstämma under våren 2007 eller lämnade inte några uppgifter om föreslagna incitamentsprogram. För vidare information kontakta: Helena Robertsson, Partner, KPMG Tax People Services telefon 08 – 723 97 96, e-post helena.robertsson@kpmg.se Linda Nordström, PR, telefon 08 – 723 94 49, 073-203 94 49, e-post: linda.nordstrom@kpmg.se