Pressmeddelande -

Sveriges främsta tävlar i finalen i Lund - Sydafrika nästa för vinnarna av KPMG International Case Competition

Sveriges främsta universitet och högskolor gör upp i den svenska finalen av KPMG Case Competition i Lund den 6-8 december. De nio lag som har tagit sig vidare tävlar nu om en plats i den internationella finalen av i Sydafrika nästa vår. Tävlingen avgörs för nionde gången och arrangeras av KPMG tillsammans med Lundaekonomerna. − Tävlingen är ursprungligen svensk men har fått ett allt starkare internationellt genomslag. I finalen i Sydafrika deltar lag från tolv länder. Intresset bara växer. Enbart i Sverige tävlade drygt 100 lag från nio universitet och högskolor om finalplatserna, säger Johan Mähler, studentansvarig inom KPMG. I KPMG International Case Competition gäller det att på tre timmar lösa ett företagsproblem. Det kan gälla allt från hur Real Madrid ska få maximal utväxling av sitt varumärke och alla stjärnspelare inklusive David Beckham, till att ge råd till hur Motorola ska bli världsledande genom sin mobiltelefonsatsning. − När laget väl står inför juryn bedöms både lösningen och sättet den presenteras. I denna finns en mycket stor samlad kompetens med stor näringslivserfarenhet. I finaljuryn i Lund ingår bland andra Procordias vd Mikael Aru och Alfa Lavals Senior vice president Corporate Development, kommenterar Johan Mähler. Lunds universitet toppar listan över antal segrar med tre vinster. Handelshögskolan i Stockholm har två. Internationella Handelshögskolan i Jönköping och Linköpings universitet har en seger var. − Tävlingen engagerar verkligen. När Dagens Industri uppmärksammade att Linköping slog ut Handels i Stockholm i fjolårets final utbröt en våldsam debatt på DI:s sajt om vilken utbildning som är bäst. Att vinna KPMG International Case Competition var ett av de avgörande kriterierna för att bedöma detta, säger Johan Mähler. Han fortsätter: − För oss är KPMG International Case Competition en mycket viktig satsning. Den gör möjlighet för många studenter i många länder att tävla i ekonomi. Och de gör det under former som ligger mycket nära hur man gör i yrkeslivet. Tävlingen har också en hög status i näringslivet. Det märks inte minst hur en framskjuten plats i tävlingen är en tung merit på en arbetssökande CV. För mer information kontakta: Elias Notini, 08-723 91 14 alternativt 073-253 45 75

• Tjänster, konsult, service

Björn Bergman