Försäljningen av KRAV-märkt ökade 15 procent

Försäljningen av KRAV-märkt ökade 15 procent

Försäljningen av KRAV-märkta varor i butik ökade med 15 procent 2013 jämfört med 2012. För alla ekologiska varor i alla kanaler, var ökningen 13 procent. Frukt, grönt och kött hör till de kategorier som ökar procentuellt mest. Även mjölk och ägg, som redan har en stor andel KRAV-märkt, ökar tydligt. Det och mycket mer visar KRAVs marknadsrapport som presenteras idag.

KRAVs årliga marknadsrapport ger en unik och bred sammanställning över marknaden för ekologiska och KRAV-märkta produkter. Den visar bland annat att värdet på eko-försäljningen i dagligvaruhandeln fortsatte att öka under 2013:

• Bergendahls + 6,2 procent
  • Coop + 13,0 procent
  • Ica + 16,0 procent

–  2013 blev ett riktigt bra år för försäljningen av KRAV-märkta och även för ekologiska produkter. Året började lite långsamt men takten ökade och under sista kvartalet ökade efterfrågan långt över förväntningarna, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.

I  dagligvaruhandelns butiker ökade försäljningen av KRAV-märkta varor både räknat som volym (antal förpackningar) och som värde. Här redovisar vi värdeförändringen för några produktgrupper:

• Kött, +23 procent
  • Färska kryddor, + 20 procent
  • Barnmat, + 17 procent
  • Ägg, + 10 procent
  • Mjölk, + 8 procent

– Ökningen är huvudsakligen driven av ett ökat konsumentintresse, säger Johan Cejie och fortsätter:

– Vi hade under 2013 några uppmärksammade skandaler kring mat, samtidigt som både kommersiella och ideella organisationer drev kampanjer för ekologisk mat. Det verkar som att en stor grupp i samhället lyssnar, och agerar, säger han.

Även i restaurang- och storköksbranschen ökar de två stora grossisterna Martin & Servera och Menigo med cirka 18 respektive 4 procent. Det är fortfarande den offentliga sektorns ökade inköp som är huvudförklaringen till ökningen, men även bland de privata köken ökar intresset.

• Martin & Servera, ekologisk försäljning i värde: +18 procent
  • Menigo, ekologisk försäljning i värde: +4 procent

Samtidigt som efterfrågan ökar är det också tydligt att omställningen av det svenska lantbruket inte alls håller samma fart. Även om den totala KRAV-certifierade arealen ökade med två procent så minskade arealen som ligger i karens och inväntar certifiering.

Besök vår webbplats http://www.krav.se/marknadsrapport2014 finns hela rapporten som pdf samt pressbilder.

Johan Cejie, Försäljningschef KRAV, 018 17 45 17
Kristin Cooper, Pressansvarig KRAV 070 665 95 30