Halvårsrapport: Sverige och Danmark världsbäst på eko

Pressmeddelande   •   Sep 07, 2016 06:03 CEST

Efter årets första sex månader ökar den ekologiska marknadsandelen till nio procent (försäljningsvärde). Därmed är svensk eko-konsumtion lika stor som i Danmark, där de länge varit världsbäst på att köpa ekologisk mat.

Den svenska ekomarknaden*, dagligvaruhandeln och Systembolaget, når efter första halvåret 2016 en marknadsandel på nio procent (försäljningsvärde). Det är en lika stor marknadsandel som i Danmark, enligt den halvårsrapport som konsultföretaget Ekoweb** gjort på uppdrag av KRAV.

– Nu firar vi en delad förstaplats med Danmark och hoppas att vår marknadsandel av ekologiskt ökar så att vi vid årsskiftet är bäst i världen på att köpa ekologiskt, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen. Föreningen har sedan länge arbetat för att få svenskarna att äta mer ekologisk mat med målet att klå dansken – och bli bäst i världen på att köpa ekologiskt.

Halvårsrapporten visar också att försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel ökar med 23 procent i dagligvaruhandeln och Systembolaget.

• ICA: + 15 procent (försäljningsvärde)
  • Coop: + 13,5 procent (försäljningsvärde)
  • Axfood: + 33 procent (försäljningsvärde)
  • Bergendahls: + 38 procent (försäljningsvärde)
  • Lidl: +10 procent (försäljningsvärde)
  • Systembolaget 42 procent (volym)

– Vi ser att konsumenterna driver omställningen till eko i butikshyllorna och det är den bästa signalen som lantbrukare i Sverige kan få. Nu jagar vi titeln ”bäst på att odla ekologiskt”, där Österrike är bäst i klassen, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

Trots produktionsökningar som främst gjorts av existerande KRAV- och ekobönder, råder det fortfarande brist inom flera segment, till exempel nötkött, ägg, vissa mejeriprodukter, kyckling och frukt och grönt. Likaså signalerar flera aktörer i halvårsrapporten att konsumenternas stora intresse för ekologiskt och KRAV-märkt kommer att fortsätta.

– Om det blir Sverige eller Danmark som kan titulera sig som världsbäst på eko vid års-skiftet beror helt på den fortsatta försäljningen av ekologiskt. Vi får hoppas på en bra andra halvlek, säger Cecilia Ryegård, Ekoweb, som den 26:e januari 2017 presenterar helårsförsäljningen för 2016.

*KRAVs halvårsrapport är en analys av ekomarknaden i Sverige under första halvåret 2016. Den omfattar de stora dagligvarukedjorna och Systembolaget, men täcker inte in ekoförsäljningen inom restaurang och foodservice.

**Ekoweb är sedan 18 år tillbaka en politiskt oberoende marknadsrapportör, expert på analyser och statistik från svensk och internationell ekomarknad.

Försäljningssiffror, helår, av ekologiskt och KRAV-märkt:
2015: +39 procent
2014: +38 procent
2013: + 13 procent
2012: + 6 procent
2011: + 11 procent
2010: +11 procent
2009: + 18 procent

KRAVs halvårsrapport: http://www.krav.se/sites/default/files/20160907krav_halvarsrapport_ekoweb.pdf
Ekoweb: http://ekoweb.nu/?p=10884&m=2124
Naturskyddsföreningen: http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/jordbruk/eko/varldens-snabbaste-historielektion-om-eko

Cecilia Ryegård, Ekoweb, 0708-152599
Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen, 070-3578023
Johan Cejie, försäljningschef KRAV, 070-665 93 76
Kristin Karlsson, presschef KRAV, 070-665 95 30

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.