Malmö Opera satsar på KRAV-märkt mat

Malmö Opera satsar på KRAV-märkt mat

Malmö Opera, med eldsjälen Björn Lindell i spetsen, arbetar målmedvetet för en bättre miljö och väljer därför att KRAV-certifiera personalmatsalen och matserveringen i foajén.

– Vårt miljöarbete är ett seriöst engagemang där vi vill bidra till att minska vår negativa miljöpåverkan och underlätta för både vår personal och våra gäster att kunna göra aktiva, miljövänliga val, säger Björn Lindell, arrangemangschef på Malmö Opera.

Matserveringarna på Malmö Opera är i nuläget certifierade med ett KRAV-märke. Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken. Ju mer KRAV-godkända råvaror som används, desto fler KRAV-märken:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter
  • Två märken = 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = 90 % KRAV-godkända produkter

I operans foajé serveras både kall och varm mat till cirka 110 000 gäster per år och i personalmatsalen, som rymmer 106 matplatser, serveras cirka 80 luncher och 30 middagar varje dag.

– Vår ambition är att ha tre märken till hösten 2012 för både personalmatsalen och foajén, säger Björn Lindell.

Malmö Opera serverar också mat på Operagrillen, som ännu inte är KRAV-certifierad

KRAV-certifierade restauranger på Malmö Opera låter som musik för de som vill minska matens negativa miljöpåverkan, säger Lars Nellmer, VD för KRAV.

KRAV-certifierade restauranger har funnits sedan 1997 och i år infördes ett graderingssystem med möjlighet till ett, två eller tre KRAV-märken.

Idag finns knappt 600 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. Cirka 270 privata och drygt 315 inom offentlig sektor. I Skåne län finns cirka 40 KRAV-certifierade restauranger.

Malmö Opera: http://www.malmoopera.se/mat-och-dryck
KRAV-certifierade restauranger: http://www.krav.se/Handla--Ata/Restauranger/

Torgny Nilsson, Pressansvarig, Malmö Opera, 0703 55 81 80
Lars Nellmer, VD för KRAV, 018 17 45 01
Kristin Cooper, Pressansvarig, KRAV 070 665 95 30

KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. Vi utgår från den ekologiska grunden och ställer höga krav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat produceras utan kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 4 000 KRAV-lantbrukare, 6 000 KRAV-certifierade produkter och cirka 540 importörer.
• All KRAV-produktion kontrolleras.