Rekordmånga nya KRAV-märkta produkter

Rekordmånga nya KRAV-märkta produkter

Antalet KRAV-märkta produkter ökade med 24 procent under 2015 – mer än under något år tidigare. De KRAV-märkta färska kryddorna står nu för 51 procent av den totala försäljningen i sin kategori. Om det här, och mycket mer, kan du läsa i KRAVs marknadsrapport som släpps i dag.

KRAVs årliga marknadsrapport ger en utförlig och unik bild av hur marknaden för KRAV-märkta livsmedel utvecklas. 2015 var ett år då försäljningen fortsatte att öka i samma höga takt som rekordåret 2014.

Totalt ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 39 procent och många nya KRAV-märkta produkter nådde kunderna under 2015. 1 582 KRAV-märkta artiklar registrerades, vilket är en rekordökning med 24 procent jämfört med föregående år. Mot slutet av året fanns 8 186 KRAV-märkta artiklar ute på marknaden.

– Under 2015 tog produktutvecklingen fart. Det har kommit produkter på alla områden, och en kategori som vi har längtat efter kom verkligen loss: I brödhyllan ökade försäljningen av KRAV-märkt matbröd med 72 procent! säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

Försäljningsökningen är stor även i många andra produktkategorier. Till exempel är drygt varannan färsk krydda som säljs i dagligvaruhandeln nu KRAV-märkt.

Fryst KRAV-märkt fisk är också en kategori som är på stark frammarsch med en försäljningsökning på 58 procent under 2015. Malena Nylin är kategoriansvarig för fryst fisk på Coop som under 2015 hade dagligvaruhandelns högsta ekoandel på drygt 9 procent.

– Det som är intressant med just fisken är att efterfrågan ökar mest på det absolut bästa valet – KRAV-märkt fisk. Barnfamiljerna väljer allt oftare KRAV-märkt, till exempel ökade försäljningen av panerad torsk med 150 procent under 2015, säger hon.

Några produktkategorier som har gått starkt framåt under 2015:

• Djupfryst fisk: + 58 procent
  • Färska kryddor: + 22 procent
  • Chips och snacks: + 60 procent
  • Mjöl: + 43 procent
  • Pasta: + 40 procent
  • Matbröd: + 72 procent
  • Kaffe: + 28 procent
  • Juice och nektar: + 55 procent
  • Te: + 64 procent
  • Öl: + 152 procent (på Systembolaget)

Konsumenternas efterfrågan på KRAV-märkta produkter gör tydligt avtryck i dagligvaruhandelns försäljning av ekologiskt. Alla kedjor ökade sin försäljning under 2015 och det enda som ser ut att hota en fortsatt tillväxt under 2016 är sämre tillgång på ekologiska varor. Lidl ökade sin försäljning av ekologiska livsmedel allra mest, med 60 procent.

– Våra konsumentundersökningar visar att åtta av tio svenskar numera köper KRAV-märkt regelbundet och det är denna breda efterfrågan som gör att alla livsmedelskedjor under 2014 och 2015 snabbt skapat ett bra utbud av hållbar mat, säger Johan Cejie.

Förändring i försäljning av ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln:

• Axfood: + 44 procent
  • Bergendahls: + 52 procent
  • Coop: + 19 procent
  • Ica: + 47 procent*
  • Lidl Sverige: + 60 procent

Ladda ner hela marknadsrapporten och hitta mer statistik här: www.krav.se/marknadsrapport-2016

Följ marknadsseminariet live från klockan 13:00 den 16 mars: http://www.krav.se/marknadsseminarium-2016/livesandning

*Avser försäljningen av ICA Sverige AB:s centrala ekosortiment där ICA-butikernas lokala ekoinköp inte ingår.

Malena Nylin, kategoriansvarig fryst fisk Coop, 010-742 61 26
Johan Cejie, försäljningschef KRAV, 070-665 93 76