Välj positiva affirmationer om ditt liv

I måndags och i onsdags gav jag exempel på två affirmationer ur Affirmationskorten Ett harmoniskt liv, som har hjälpt mig mycket.

Har du prövat att arbeta med positiva affirmationer? Om inte, ge det gärna en chans! Det känns bra i mage och hjärta och allt som gör det har en positiv inverkan på våra liv, det kan till och med bevisas i forskning nuförtiden (fast som med det mesta behöver vi ju bara gå till våra hjärtan för att veta vad som är sant!).

Egentligen skulle jag kanske ha frågat "har du arbetat medvetet med positiva affirmationer", för affirmerar, det gör vi konstant, det är bara det att vi vanligen inte är medvetna om det.

Ordet affirmation betyder bekräftelse, det är alltså en tanke som bekräftar något. Om du går runt och tänker Jag hinner inte, Jag klarar det aldrig, Jag räcker inte till – så bekräftar du det för dig själv, även om det inte (ännu) är sant. Det är en affirmation, men i det här fallet en negativ affirmation, som på sikt, som alla affirmationer, kan leda till att det du tänker och därmed känner blir sant, åtminstone för dig, eftersom du sätter fokus på det. (Jag säger "för dig", för ibland ser andra helt andra saker i ditt liv än du väljer att göra – du kanske tänker att det är sant att du inte räcker till, medan andra tycker att du räcker till alldeles utmärkt ...)

Om du istället tänker – och försöker att också verkligen känna! – Jag har all tid jag behöver, Allt det viktigaste blir alltid gjort, Jag klarar allt jag föresätter mig och Jag är bra som jag är och mitt bästa räcker alltid, så kommer istället det att bekräfta, och därmed på lite sikt, bli skapande i ditt liv. Och även om du inte skulle uppleva att precis allt du affirmerar blir sant, så kommer du att må bättre under tiden!

Att affirmera är en viktig del i det som kallas för mental träning och används av förmodligen alla våra stora sportstjärnor, och även av många ledare och människor som leder sina egna liv (livskonstnärer!), eftersom man ser så goda resultat av det.

Hur mycket du arbetar med det här är helt upp till dig. Du kan antingen arbeta aktivt genom att till exempel varje morgon visualisera (föreställa dig för ditt inre, med så mycket känslor som möjligt) affirmationen i några minuter och sedan tänka på den ofta under dagen, säga den, känna den, sjunga den, prata om den och så vidare, tills du känner att den verkligen har blivit sann i ditt liv.

Eller så tar du helt enkelt detta som en möjlighet att börja bli medveten om vilka tankar du har under en dag och antar utmaningen att försöka att byta ut några av de som du inte tycker stödjer dig till mer stödjande tankar. Reflektera över hur du känner dig när du tänker den mer positiva tanken. Känn hur du slappnar av och höjer din energi!

Enligt min erfarenhet kan medvetet arbete med positiva affirmationer hjälpa till att öka både livskvalitet och livsglädje. Så det kanske åtminstone är värt ett försök?

Önskar dig allt gott och en skön vårhelg!
Carolina