Personliga ceremonier – både för livsglädje och egen utveckling

Födelsedagen, bröllopet, dopet - självklara tillfällen att fira livet, och även spännande tidpunkter för personlig utveckling. Nya jobbet, skilsmässan, tonåringar som flyttar ut - inte lika självklara, men också viktiga tillfällen för reflektion. I alla dessa situationer och många fler kan en personlig ceremoni inte bara kännas fin utan även bidra till den egna utvecklingen. Därför ger nu Kreativ Insikt ut en bok samt en serie produkter på temat personliga ceremonier som inspiration för att skapa stunder från hjärtat och greppa tillfället till mognad.

När Carolina Gårdheim, grundare av Kreativ Insikt, fyllde fyrtio år befann hon sig i en spännande mognadsprocess. Hon ville markera sin utveckling men visste först inte hur. Då föddes tanken på att ordna en ceremoni för att hedra det som varit, konstatera var hon befinner sig nu och måla upp en lockande målbild för framtiden.

­ - Jag bjöd in mina närmaste vänner på middag med en ceremoni som inledning. En väninna var ceremonimästare, en annan läste en dikt och jag delade ut symboliska gåvor och gav muntliga löften till mig själv för framtiden. Det blev en jättefin och viktig milstolpe i mitt liv och löftena ligger som en bra grund för allt jag gör i dag, säger Carolina Gårdheim.

Där någonstans började hon fundera över om ceremonier kan vara mer än traditioner och historia - om de dessutom kan handla om personlig utveckling. Hon upptäckte att det känns bra att rannsaka sig själv med hjälp av ceremonier för att finna vad som är viktigt, hedra detta, välkomna något nytt eller ta farväl av något gammalt. Det kan handla om traditionella tillfällen som dop och bröllop, mindre traditionella som en skilsmässa eller när någon ligger för döden, men det kan också handla om mer vardagliga tillfällen som morgonmeditationen eller ett tack innan man går och lägger sig på kvällen.

- Jag vill inspirera människor att våga följa sina hjärtan och skapa ceremonier som är deras egna. Dessutom vill jag flagga för den fina möjligheten att utvecklas personligen genom dem. Att belysa något i livet genom en ceremoni, liten eller stor, ensam eller tillsammans med andra, gör att jag hedrar det som är viktigt i mitt liv. Då växer jag automatiskt en bit, säger Carolina Gårdheim.

Det här har resulterat i boken Personliga ceremonier - för livsglädje & utveckling, som innehåller många kreativa miljöbilder och exempel på tillfällen att fira, dikter att läsa upp och inspiration till hur man kan tänka kring ceremonier. Dessutom har Carolina Gårdheim tagit fram amulettstenar, amulettsmycken, tändsticksaskar, kort, tavlor och affischer med symboler som kan användas i de egna ceremonierna. De fungerar även som påminnare om genomförda högtidsstunder och kan tjäna som affirmationer för det man vill uppnå i livet.

- Beställningarna har redan börjat komma in och ändå har många inte ens sett produkterna eftersom höstens katalog kom ut först häromdagen. Det känns fantastiskt. Vi kommer naturligtvis att fira med en liten ceremoni ­- champagnen ligger redan på kylning, säger Carolina Gårdheim.

Välkommen att besöka Kreativ Insikts monter C16:20 på Stockholmsmässan under Formex den 27-30 augusti. Där finns möjlighet att se alla produkter i serien Personliga ceremonier och prata mer med Carolina och Dag.

För mer information och högupplösta produktbilder, kontakta:
Dag Gårdheim, VD och pressansvarig, 0701-90 18 61 eller 08-621 11 22, dag@kreativinsikt.se
Carolina Gårdheim, grundare och formgivare, 070-483 03 30, carolina@kreativinsikt.se
Läs mer på www.kreativinsikt.se

_____________________________________________________________

Kreativ Insikt vill inspirera sina kunder att leva sitt liv, sitt allra bästa liv. Sedan hösten 2003 har grundaren Carolina Gårdheim skrivit och designat egna böcker, smycken, kort, affirmationskort med mera - produkter att ge till sig själv eller till någon annan man tycker om. Produkterna säljs genom egen butik, webbutik och återförsäljare över hela landet, även i Finland. Hon utsågs 2007 till Årets färgstarkaste kvinna av klädskaparen Gudrun Sjödén och driver firman tillsammans med sin man Dag Gårdheim. Företagets vision har sin grund i hur Carolina Gårdheim själv genom positiva påminnelser arbetade sig igenom en livskris på 90-talet - en tuff upplevelse som hon nu har vänt till framgång.

• dop
  • begravning