Rizewoman USWAs och Sisters in Business främst samarbetspartner

Deltagarna har känt att de är tilltalade och efterfrågade i detta projekt.

Entrepreneur Sthlm startade för sex år sedan med ett klart syfte att främja rådgivningen i länet så att den skulle nå ut till alla som vill starta nya företag eller utveckla sina befintliga företag. Det var också viktigt att kvaliteten på rådgivningen skulle vara god och jämn för alla som sökte den.

– Många av målen har uppnåtts i länet men tyvärr har rådgivningsinsatserna inte alltid nått fram till alla grupper av kvinnor med utländsk bakgrund som vill starta eller utveckla sina företag. Det är en fråga om att göra dem tillgängliga för alla och att aktivt visa att insatserna är till för dem också. Här behöver många av rådgivningsaktörerna vässa sig. Ett enkelt sätt vore att ha en mer blandad grupp av rådgivare för en bredare kompetens. Idag missar vi mycket tillväxtpotential genom att rådgivarna bara arbetar för en viss del av befolkningen, säger Katarina de Verdier som är projektledare för Entrepreneur Sthlm

Rizewoman är ett rådgivningsprojekt som verkligen har lyckats med att vända sig till afrosvenska kvinnor och rådgivningsprogrammet blev snabbt fullbokat. Rizewoman arrangeras av Annika Löfgren, Sisters in Business och Jabou Foon från Coaching2Advance.

Vilka mål har ni med projektet och hur ska ni nå upp till dem?

– Den målsättning vi har för projektet är att visa att det finns ett behov för denna typ av tjänst, säger Jabou Foon, och det har vi bevisat genom det genomslag som vi haft med projektet som snabbt blev fullbokat.

Länsstyrelsen har  som ett resultat av detta gjort ett tillägg som innebär att vi fick tio platser till i programmet. Vi har en väntelista där vi nu prickar av de nya platserna från så de är också så gott som bokade.

– På längre sikt är detta ett sätt att motarbeta utanförskap och skapa arbetstillfällen. Vi vill att detta fantastiska projekt ska fortsätta som en organisation, där vi samarbetar med de etablerade aktörerna för att möta målgruppens behov. Jag ser det här som ett utmärkt sett att stödja och stimulera tillväxt i Sverige samtidigt som man ger målgruppen tillfälle att kunna bidra till tillväxten och uppfylla sina mål med att starta företag , säger Jabou Foon projektledare för Rizewoman.

En del av framgången ligger i att man har kunnat visa på goda förebilder och inspiratörer som har förmågan att motivera fler att vilja ansluta sig till projektet och ta steget att starta ett eget företag.

Inspiratörerna, Oumie Ella Njie från Hair by Ella och Fatou Owens Jarra från Firma Fatou träffade kvinnor som var nyfikna på att starta eget på informationsmöte. De berättade för dem om deras företagande och inspirerade verkligen deltagarna till att vilja ta nästa steg och anmäla sig till rådgivningsprogrammet. Stämningen var på topp och åhörarna rycktes med av deras berättelser.