50 deltagare från världens olika hörn skapade food (r)evolution på Krinova

Helgen 22 – 24 januari arrangerades Food Hackathon på Krinova Incubator & Science Park i Kristianstad. Årets tema var Food (r)Evolution. Under 48 intensiva timmar jobbade nio team med olika utmaningar men med den gemensamma nämnaren– hur kan vi konsumera livsmedel på ett mer hållbart sätt.

Utmaningarna, som presenterades av företag och deltagare på fredagskvällen, var själva startskottet för årets food hackathon. För de närmre 50 deltagarna från världens olika hörn återstod sedan att gruppera sig kring den utmaning som de kände sig mest lockade av, för att sedan börja spåna idéer och skapa.

Det blev en tuff uppgift för juryn med Titti Qvarnström (Bloom in the park), Åke Högman (FEW agency), Debora Voges (Lunds Konsthall), Nina Christensen (Smak/Bastard) och Sofia Ehlde (Oatly) att utse vinnarna när idéerna presenterades på söndagen.
Här är årets vinnare:

Den mest innovativa idén – Team Eat ´em (Hanna Shu, Martin Strid, Isak Jonsson, Kajsa Alenmyr, Esteban Ercheverria, Merve Ciftci, Oscar Jacobsson och Sebastian Stoltz) som presenterade ett koncept för hur det går att påverka attityden för att locka flera att äta insekter.

Idén med störst påverkan – Team Dynahmat 2.0 (Artemis Barzegarzadeh, Hazel Hannah Yuga och Marcus Bohman) presenterade en app som med en uppkopplad liten sensor kan hålla koll på kylkedjan för matvaror och därmed bidra till att minska mängden livsmedel som slängs i onödan.

Idén med störst potential – Team IKEA (Amy Bredehoft, Katy Congleton, Patrik Svensson, Per Magnusson, Oskar Poon, Åsa Jönsson och Sanna Hendriksson) som tagit fram fantasifullt utformade formar som på ett lekfullt sätt ska få barn att prova nyttigare råvaror.

De vinnande teamen fick dela på 50 000 kr.

För mer information, kontakta: Elin Carleke, elin@krinova.se, 0702-51 40 19

Krinova Incubator & Science Park och Food HackathonEtt hackathon kan enkelt beskrivas som ett evenemang där människor med olika bakgrund på kort tid bygger något meningsfullt ihop. Det har arrangerats hackathons inom en rad olika områden, men inom mat var Krinova något av en pionjär då man i fjol var medarrangör på ett av Europas första food hackathons. Krinovas partners för Food Hackathon i januari 2016 är The Absolut Company, Gastronomiprogrammet Högskolan Kristianstad Oatly, Dynahmat, Högskolan Kristianstad, Creative Tools, Region Skåne och Stiftelsen RUTH. Sparbanksstiftelsen 1826 bidrar med prispengarna.

Krinova är nordöstra Skånes Inkubator och Science Park och ägs av Kristianstads Kommun och Högskolan Kristianstad. Här erbjuds en kreativ tillväxtmiljö med inkubator och innovationsarena för stöd i utvecklings- och innovationsarbete, skräddarsydda konferenser och flexibla kontorslokaler. Krinovas tvärdisciplinära innovationsfokus Mat, Miljö, Hälsa, speglar Kristianstadsregionens näringsliv och Högskolan Kristianstads kompetensområden.