Barnfattigdomen: Stockholm på rätt väg, men mycket arbete återstår

På tisdagen presenterade Rädda Barnen rapporten ”Barnfattigdomen i Sverige år 2010”. Rapporten visar att barnfattigdomen ökar. Under 2008 levde 220 000 barn i fattigdom i Sverige, vilket motsvarar 11,5 procent av barnen i landet. Biträdande Socialborgarrådet Ewa Samuelsson (KD) kommenterar rapporten:

- Rapporten visar att det återstår mycket att göra vad gäller barnfattigdomen i Sverige. Det är glädjande att Stockholm finns bland de kommuner där barnfattigdomen har minskat allra mest mellan år 2006 och 2008 (minus 2,3 procent). Barnfattigdomen i kommunen är dock fortfarande alltför hög, säger Ewa Samuelsson.

- För att på allvar komma till rätta med barnfattigdomen krävs att det går att kombinera föräldraskap och arbetsliv. Enligt en färsk undersökning (Regus, 27/1) vill endast 17 procent av företagen i Norden anställa kvinnor som kommer tillbaka från föräldraledighet. Detta är orimligt och drabbar särskilt ensamstående mammor, fortsätter Ewa Samuelsson.

- Fattigdom går inte alltid att räkna i pengar. Det finns en mänsklig fattigdom som kan visa sig i psykisk ohälsa och i utanförskap. Arbetslinjen är viktig, men politiken behöver även lyfta fram vikten av en relationslinje, avslutar Ewa Samuelsson.

Presskontakt:

Markus Nyman, borgarrådssekreterare