Erik Slottner (KD): Inga polisnyheter från Bodström och Jämtin

– 900 nya poliser, 27 lokala poliskontor i Stockholms stad och län samt mobila poliskontor på platser som vi vet är väldigt brottsbelastade, är väl en satsning om något.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i polisstyrelsen i Stockholms län som förgäves letar efter konkreta nyheter i Carin Jämtins (S) och Thomas Bodströms (S) artikel i Svenska Dagbladet. Erik Slottner ifrågasätter flera av förslagen, inte minst att det ska föras mer statistik och att denna ska presenteras veckovis.

– Jag vill att de nya 900 poliserna ska synas på fältet och garantera att det finns någon att skicka när allmänheten rapporterar brott. Jämtin och Bodström vill att polisen ska föra ännu mer statistik. Om knapptryckning är att prioritera trygghet så är medborgarna illa ute vid ett regeringsskifte 2010.

– Kristdemokraterna vill möta den unga brottslingen med ett särskilt nämndförfarande som mycket specifikt kan bestämma hur påföljden ska se ut och anpassa detta för den enskilda. Det är ett betydligt mer effektivt sätt än att som Jämtin och Bodström bara räkna upp ett antal åtgärder som redan finns idag och som tydligen inte alltid är så effektiva, säger Erik Slottner (KD).

För mer information:

Erik Slottner