Fler bostäder i Södra Värtahamnen!

Fler bostäder i Södra Värtahamnen!

Foto: Scharlotte Peppare

Stadsbyggnadsnämnden beslutar idag att antalet bostäder i Södra Värtahamnen ska bli fler än planerat. Ursprungligen var tanken att 1000–1200 bostäder skulle byggas.

Enligt det förslag Stadsbyggnadsnämnden tar ställning till idag ska ytterligare 600 bostäder byggas i området. Erik Slottner (KD) tycker inte att det räcker och föreslår att fler bostäder byggs i området.

− Jag vill se minst 2000 bostäder i Södra Värtahamnen. Nya bullerregler och det faktum att SEB inte kommer att bygga kontor i Värtahamnen möjliggör fler bostäder. I detta område passar höga hus, som kommer att bilda en pampig front mot staden, säger Erik Slottner (KD).

− Det är dessutom viktigt att vi bygger bostäderna längs vattnet, då vi inte behöver ha kontor eller andra verksamheter som en form av bullerskydd, vilket först var tanken. Husen ska vara vackert gestaltade och kommer att innebära ett lyft för området, säger Erik Slottner (KD).

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus ansvarar, under ledning av biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson, för frågor som rör bland annat tillgänglighet. Kristdemokraterna arbetar för att göra Stockholm till en attraktiv, trygg och växande stad för boende, företagande och besök.  En viktig hjärtefråga för oss är familjepolitiken.