Låt Gamla Stan vara förebild för Slakthusområdet

Dokumentären ”En Kluven Stad”, som just visats på SVT, gör oss än en gång påminda om den förstörelse Stockholm utsattes för under efterkrigstiden. Nu är det hög tid att gottgöra de ingrepp i Stockholms stadsbild som rivningarna av Klarakvarteren och dragningen av en motorled genom Gamla Stan innebar. Stockholm står inför nya omfattande förändringar i och med att 100 000 bostäder ska byggas till år 2030. Denna gång måste vi förändra med förstånd. Ett första mål bör vara att bygga bostadshusen i det nya Slakthusområdet med Gamla Stan som inspirationskälla.

Det säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden.

− Slakthusområdet ska bebyggas med cirka 3000 nya lägenheter. Tolv av dagens byggnader i Slakthusområdet är blåklassade – de flesta från 1900-talets början – och bör därför bevaras. Arkitekturen kommer att vara avgörande för helhetsintrycket av det nya området. Gestaltningsfrågorna måste vara tongivande redan vid markanvisningsskedet, annars är risken stor att vi återigen bygger fantasilös nyfunkis, säger Erik Slottner (KD).

− Genom att bygga Slakthusområdet med Gamla Stan som inspirationskälla bygger vi en vacker, tilltalande och hållbar stad. Jag vill se färgrik bebyggelse, med torgbildningar och små kvarter. Genom att prioritera arkitekturen visar vi att vi har lärt oss en läxa av de misstag politiker och stadsbyggare gjorde under efterkrigstiden, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman