Nu blir det enklare att bygga i Stockholm!

Idag överlämnade utredningen om nya bullerregler för att underlätta bostadsbyggandet ett delbetänkande till Regeringen. Förslagen gör det enklare att bygga nära vägar, hamnar, industrier och tunnelbana. Detta är viktigt för Stockholms del. Många bostadshus kan inte byggas centralt i Stockholm, som en följd av omoderna regler för buller. Bostadsbyggen vid till exempel Slussen, Värtahamnen och Brunkebergstorg har omöjliggjorts för att bullernivåerna ansetts vara för höga.

− De nuvarande reglerna för så kallat industribuller är mycket strikta och hotar 10 000 till 15 000 planerade bostäder i Stockholm, de flesta i Norra Djurgårdsstaden. Därför är det mycket positivt att utredningen föreslår att det ska bli lättare att bygga i områden med industribuller, till exempel i närheten av industrier och hamnar, säger Erik Slottner (KD), ledamot i Stadsbyggnadsnämnden och vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus.

En annan viktig fråga som utredningen tar upp är vilka bullernivåer som ska vara tillåtna utanför bostadshus.

− De nuvarande normerna för godkända bullernivåer utanför bostadshus är problematiska. Tanken med att mäta utomhusnivåer är att man ska kunna ha ett fönster öppet på sommaren, eller sitta ute på balkongen, utan att störas av buller. Jag välkomnar att utredningen föreslår undantag från nuvarande riktvärden för utomhusbuller. Jag hade dock gärna sett att utredningen gått längre i denna fråga. Det borde vara fullt tillräckligt att vid nybyggen ha normer för vilka bullernivåer som ska få förekomma inomhus, säger Erik Slottner (KD).