Ny boendeplan för äldreomsorgen i Stockholms stad

Ny boendeplan för äldreomsorgen i Stockholms stad

Idag fattar äldrenämnden i Stockholms stad beslut om en ny ambitiös plan för att möta det ökade behovet av äldreboendeplatser. Jämfört med föregående års beslut utökar nu staden planeringen från 2 200 till 2 400 boendeplatser fram till 2040. – För mig som äldre- och trygghetsborgarråd är det mycket välkommet att vi nu fattar beslut om att höja ambitionsnivån. Det är viktigt att vi utgår från den demografiska utvecklingen som innebär att antalet äldre ökar och att behovet av äldreboendeplatser kommer stiga framöver, säger Erik Slottner (KD).

I den uppdaterade planen kommer de privata aktörerna få ta ett större ansvar för nyproduktionen, vilket också var något som välkomnades vid ett branschrådsmöte som Erik Slottner bjöd in till i förra veckan.

– De aktörer som medverkade vid mötet visade ett stort intresse för att etablera sig i staden och det ser vi givetvis mycket positivt på. Samtidigt kommer vårt kommunala bostadsbolag Micasa även framgent stå för en stor del av beståndet samt utbyggnaden av detta, säger Erik Slottner (KD).

Prognoser har visat att det kommer att bli svårt att fylla behovet i innerstaden och platser på boenden saknas i dagsläget.

– För oss i den grönblå majoriteten är det viktigt att de människor som vill i möjligaste mån ska erbjudas en plats på ett boende i den egna stadsdelen och därför har vi lagt ett särskilt uttalande för att markera detta. Det är av stor vikt att de äldre kan få bo kvar i ett områden som de känner till och där de känner sig trygga, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Marie-Therése Arén (Pressekreterare), +46761229907, marie-therese.aren@stockholm.se