Stockholm 2017-05-22

Socialdemokraterna i Stockholm är ett företagsklimathot

Resultatet från Svenskt näringslivs företagsklimatundersökning är riktigt illavarslande för Stockholm. Vi fortsätter att tappa i placeringar och presterar nu bland de sämsta i hela regionen. Så här får det inte fortsätta. Stockholm ska vara i topp bland landets kommuner vad det gäller företagsklimat. Nu får det vara slut på återkommunaliseringar, krångligare upphandlingar och höjda skatter. Socialdemokraterna i Stockholm är ett företagsklimathot, säger Erik Slottner, gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Sammanlagt 31 000 företagare och 7 000 kommunpolitiker har i Svenskt Näringslivs årliga enkät betygsatt hemkommunen på en rad områden. Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen på det lokala företagsklimatet och färre får underkänt, enligt Svenskt Näringsliv. Stockholms stad låg under åren med alliansstyre över rikssnittet men sjunker nu för tredje året i rad.

- Dagens siffror en riktig kalldusch för Stockholm. För varje år som går med Socialdemokraterna vid makten tappar vi placeringar. Vi är nu femte sämsta kommunen i hela vår region. Jag skulle säga att det är rent pinsamt. Istället för återkommunaliseringar, krångligare upphandlingar och högre skatter behöver vi göra det lättare för företag att etableras och verka i Stockholm. Stockholm ska vara bland de ledande kommunerna i Sverige och inte bland de sämsta, fortsätter Erik Slottner (KD).

Jämför man siffrorna med kristdemokratiskt styrda kommuner är utvecklingen annorlunda. Markaryds kommun, där KD styr efter att 2014 fått 45 % av rösterna, får det högsta betyget i det sammanfattande omdömet som någon kommun har uppnått sedan Svenskt Näringsliv började mäta det lokala företagsklimatet.

- Ett gott företagsklimat är viktigt för att företag ska våga etablera sig i vår kommun och därmed viktigt för den långsiktiga utvecklingen på arbetsmarknaden. Genom fler nystartade företag kan fler personer som idag står utanför arbetsmarknaden få ett jobb och kunna stå på egna ben, avslutar Erik Slottner (KD).

För mer information kontakta:

Martin Källstrand (Pressekreterare)

martin.kallstrand@stockholm.se