Stadens grillkiosker räddas!

− Nu tar vi första steget för att rädda stadens grillkiosker genom att besluta om fem tilläggsplaner. Jag är mycket glad för att vi efter en hel del arbete har kunnat komma fram till en lösning som bevarar dessa små näringsidkare som servar oss stockholmare med god och prisvärd mat.

Det säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av nämnden i morgon torsdag fattar beslut om tilläggsplaner för fem grillkiosker.

− Ett 70-tal av stadens korvmojar, grillkiosker och thaikiosker har varit hotade då de tillfälliga byggloven gått ut och förnyade lov står i strid med gällande detaljplaner. Upprördheten och oron har varit stor hos ägarna som har uppvaktat oss politiker och krävt att verksamheten ska kunna fortsätta att drivas.

− Jag har alltid sagt att vi självklart måste hitta en lösning. Vi ska inte låta byråkrati gå före människor. Lagar och tillämpningar som motverkar sitt eget syfte måste ändras. Nu har vi nått fram till en lösning med så kallade tilläggsplaner. Det är mycket välkommet och visar att politiken kan påverka, säger Erik Slottner (KD).

Markus Nyman, pressekreterare, Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus