Stadsbyggnadsnämnden i dag: Brunkebergstorgs och Citys framtid

− Det är bra att City utvecklas men vi får inte fastna i åratal av utredningar utan vi måste snabbt förnya City. Brunkebergstorg har utretts många gånger och det arbetet bör därför kunna skyndas på.

Det säger Erik Slottner, vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus samt ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av att två utredningsbeslut ska fattas i nämnden idag om Citys respektive Brunkebergstorgs utveckling.

− Två viktiga beslut fattas idag för Citys utveckling. Dels ett utredningsbeslut för start av program och strategier, dels ett utredningsbeslut om Brunkebergstorg. Det är bra att arbetet med en förnyelse av City sätts igång, men det är viktigt att City inte bara utreds utan också förändras.

− Klararivningarnas katastrofala följder för Citys utveckling är svårförlåtliga. Citys gamla charm är svår att få tillbaka med den struktur som finns idag. Men vi måste göra vad vi kan utifrån de förutsättningar som är givna. Brunkebergstorg är en plats som bör prioriteras och det är därför positivt att ett särskilt utredningsuppdrag ges för just den platsen. Men arbetet måste skyndas på.

− Avkontoriseringen av City ger nya möjligheter. Staden måste i samtal med fastighetsägare framhålla vikten av omkonvertering av kontor till bostäder. Fler utemiljöer borde kunna fyllas av liv och rörelse. Sergels torg har exempelvis mycket kvar att önska. Regeringen måste också ändra bullernormerna så att citynära bebyggelse är möjlig, avslutar Erik Slottner (KD).

Markus Nyman