Stockholms tillgänglighetsarbete uppmärksammas

Stockholms tillgänglighetsarbete uppmärksammas

Foto: Scharlotte Peppare

I Humanas tillgänglighetsbarometer rankas Stockholms stad som sjunde bästa kommun i landet i arbetet med tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Stockholm är bäst i länet och klättrar från 20:e plats förra året. Idag har Ewa Samuelsson (KD), biträdande socialborgarråd med ansvar för tillgänglighets- och funktionshinderfrågor, tagit emot diplom för insatserna.

– Det är positivt att Stockholms stads arbete för ökad tillgänglighet uppmärksammas. Staden har ett viktigt ansvar och också stora möjligheter att förbättra vardagen för personer med funktionsnedsättning. Förbättringsarbetet fortsätter med målet att göra Stockholm till världens mest tillgängliga huvudstad. Stockholms stads Program för delaktighet är ett bra redskap i det fortsatta utvecklingsarbetet, säger Ewa Samuelsson (KD).

Tillgänglighetsbarometern bygger på en enkät där kommunernas arbete med tillgänglighet undersökts. Kommunerna har svarat på frågor om hur de arbetar med tillgänglighet i styrande dokument, men också om hur tillgängligheten ser ut på exempelvis idrottsanläggningar och uteserveringar.

Ta del av rapporten här:

Bilder och text från prisutdelningen på stockholm.kristdemokraterna.se

Markus Nyman, pressekreterare för Ewa Samuelsson (KD)
E-post: markus.nyman@stockholm.se

Kristdemokraterna i Stockholms Stadshus ansvarar, under ledning av biträdande socialborgarrådet Ewa Samuelsson, för frågor som rör bland annat tillgänglighet. Kristdemokraterna arbetar för att göra Stockholm till en attraktiv, trygg och växande stad för boende, företagande och besök.  En viktig hjärtefråga för oss är familjepolitiken.