Ella Bohlin (KD) blir Kristdemokraternas landstingsråd

På fredagen har Kristdemokraternas landstingsgrupp tillsammans med nomineringskommittéerna för Stockholms stad och län nominerat Ella Bohlin till Kristdemokraternas landstingsråd. På fyra år har Ella Bohlin kommit att bli en av Sveriges mest populära hälso- och sjukvårdspolitiker. Hon blev också landets mest kryssade landstingspolitiker.

– Jag känner mig både glad och stolt över nomineringen. Stockholm står inför nya utmaningar med en växande befolkning, en åldrande befolkning och en regionbildning. Jag ser fram emot att arbeta med vård, kvalitet och kunskapsspridning, säger landstingsråd Ella Bohlin (KD).

De förhandlingar som påbörjades efter valet fortsätter nu. Kristdemokraterna sitter fortsatt i förhandlingar med Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Miljöpartiet med målet att bilda en majoritet.

Kristdemokraterna i Region Stockholm arbetar för en välfärd att lita på. I valet 2018 fick Kristdemokraterna 7,7 procent och ingår nu i den styrande Koalitionen. Ella Bohlin är vårdutvecklingsregionråd.