Bettina Hvidevold Hystad och Simon Torssell Lerin

Lerin/Hystad - Stipendieutställning 2017

De träffades på konsthögskolan i Bergen och har sedan 2010 arbetat ihop. Lerin/Hystad rör sig i gränslandet mellan konst och experimentell musik. De arbetar med historieberättande som de återger genom att kombinera ljud och musik med video, måleri, fotografi och text. Ofta används resa som tema. Människans relation till naturen är något som de gärna undersöker. Även utvecklingen efter den industriella revolutionen och dess påverkan på miljön är andra ämnen som de undersöker.

Det hela presenteras sedan i form av konstutställningar och genom konserter. Deras verk ges även ut på vinyl/CD och böcker i begränsad upplaga.

2014 startade de det egna skivbolaget Extemporaneous Recordings vars huvudsyfte är utgåvor som rör sig mellan musik och konst. Där ger de även ut sin egen musik och samarbetar också med andra musiker.

Duon har haft utställningar och konserter i såväl Sverige som Norge, men också i länder som Kina och Japan. Hösten 2013 blev de inbjudna av Damo Suzuki att uppträda under en åtta timmar lång improviserad konsert, arrangerade av Red Bull Music Academu på Super Deluxe i Tokyo. Andra deltagare var bland annat Keiji Haino, Omar Rodriguez Lopez och Mandog.

Juryns motivering

Lerin/Hystads verk framkallar mångbottnade audiovisuella koncept. Båda konstnärerna utforskar genom olika processer interferenser mellan ljud, musik, fotografi, video, text och måleri. Vi blir bjudna på en resa i gränslandet mellan installation och performance som kännetecknas av både lekfullhet och exakthet - nya överraskande dörrar öppnas mellan konst och experimentell musik!

Lena Örtlund

Presskontakt Verksamhetsansvarig Kristinehamns konstmuseum 0550-88353