Kronfönster lanserar nyhet för pvc fönster, montering med karmskruv, patenterad teknik.

Montering av pvc fönster med karmskruv, en revolution på fönstermarknaden

Kronfönster har tagit fram och patenterat en helt ny teknik som möjliggör montering av pvc fönster med vanlig karmskruv.

Montering av pvc fönster sker i dag med fogskum, eller genom speciella monteringsbleck som fästes i vägg och karm på pvc fönstret. Det finns även fönstertillverkare som borrar hål i karmen för montering med skruv. All denna teknik har sina nackdelar.

Montering med fogskum, har miljöproblem. Det finns nackdelar både för miljö och för människa med att använda fogskum. Täcker man sedan inte skummet med foder omgående så spricker skummet, blir poröst som pulver och fönstret riskerar att trilla ut. Dessutom krävs speciell teknik när man skummar för att montaget ska bli bra och funktionen på fönstret rätt.

Montering med vanlig skruv har den nackdelen att det är svårt att dra fönstret rätt och efterjustera, det är nästan omöjligt.

Montering med montagejärn är inte tillräckligt. Kronfönster lämnar inte garanti på montering med endast montagejärn.

Karmskruvstekniken som Kronfönster har tagit fram och patenterat löser alla ovan problem, plus att den Svenska marknaden är vana vid montering av fönster och dörrar med karmskruv.

Svenska hantverkare och "gör det självare" har monterat fönster och dörar i årtionden med karmskruv. De kan tekniken och känner sig trygga med den. Dessutom så gillar vi att dreva fönstren för att möjliggöra ventilation. "Det ska bli tätt, men inte för tätt, huset ska kunna andas" och det gör det med vår teknik: Säger Carl-Gustaf Svensson, ägare och grundare till Kronfönster som också är den som har patenterat tekniken.

Du har tagit fram många tekniska lösningar för fönster och montering och nu alltså även patent. Hur kommer du på dina lösningar?

Jag är väldigt lyhörd mot vad marknaden vill ha. Sen försöker jag applicera detta på våra produkter. Jag är en marknadsmänniska med stort teknikintresse kan man väl säga. Karmskruvslösningen har jag jobbat med i 3 år nu. Och det känns skönt att äntligen kunna lansera. Säger Svensson

Du pratar om att din teknik kommer bli branschstandard? Är den så bra?

Jag tror absolut den kommer bli branschstandard, kunden i Sverige vill ha montage av sina fönster och dörrar med karmskruv. Nu lanserar Kronfönster tekniken och jag tror vår teknik kommer om inte bli standard, så i alla fall väldigt utbredd. Säger Svensson

Men ni har ju patent på tekniken, hur kan den bli branschstandard då? Andra tillverkare kan ju inte använda den.

Med vårt patent jag vi blir ännu mycket större. Sedan är det ju så att vi självklart kan ta en diskussion med andra pvc fönstertillverkare som vill använda vår teknik om licensrättigheter. Vi vill inte hålla tillbaka en teknik på att montera pvc fönster, vi kan dela med oss, men vi vill självklart ha betalt om andra ska använda vår teknik. Andra pvc fönstertillverkare är välkomna att kontakta oss för en sådan diskussion om licens: Säger Carl-Gustaf Svensson.

Kommer ni att börja sälja denna teknik och licensrättigheter även till andra länder?

Nu i vår så öppnar vi upp Kronfönster i Norge, planer finns även på Danmark och ett par andra länder. Vi redan en hel del på export. Så tekniken kommer finnas på de marknader där Kronfönster finns. Karmskruvsmontage är framförallt använt i Norden. Men visst, kommer det fönstertillverkare från Tyskland eller Polen som vill köpa licenser så tar vi såklart den diskussionen. Säger Svensson

Kronfönster lanserar sin karmskruvsinfästninng torsdagen den 7:e februari 2013.

Kronfönster är tillverkare av Pvc fönster. Kronfönster är fullsortimentstillverkare och tillverkar även fönster, dörrar och skjutpartier i trä och i aluminium. Kronfönster är ett helägt Svenskt familjeföretag med egen tillverkning av fönster, dörrar och isolerade uterum. Alla produkter har fullisolerade superenergiglas och är vinterisolerade. Vi tillverkar och säljer allt själva utan några återförsäljare/mellanhänder. VI har tillverkning av pvc, aluminium och träfönster och dörrar. Vi har alla typer av energifönster och skjutdörrar. Vi har levererat till många stora byggföretag, allmännyttan, bostadsrättsföreningar och privata villaägare.