Prins Luitpold av Bayern gästar Stockholm Beer & Whiskey Festival

På prins Luitpolds slott Kaltenberg i Bayern finns troligtvis världens enda bryggeri i en kunglig bostad.

Prins Luitpolds familj är en viktig del av ölets historia. Redan 1260 grundade hertig Ludwig det första kungliga familjebryggeriet i Munchen. År 1516 instiftades så Reinheitsgebot som fick en mycket stor påverkan på ölets kvalitet och anseende. Något som i år uppmärksammas världen över.

En annan viktig tradition, starkt förknippad med den bayerska kungafamiljen är Oktoberfesten. Den hålls till minne av det Ludwig I bröllopsfirande den första oktober 1810.

Lagom till årets Stockholm Beer presenteras König Ludwig Dunkel som kommer i Systembolagets sortiment den 1 oktober. Ett öl som bryggs på licens hos Kaltenbergs mångåriga svenska samarbetspartner Krönleins Bryggeri i Halmstad. Bryggeriet drivs idag i sjätte generation av Carl och Tage Krönlein, som delar prins Luitpolds passion för hantverk och kvalitet.