"Behandlingar som ger resultat överlever" - DN Debatt

REPLIK. Jag försvarar inte alla behandlingsmetoder som finns på marknaden. Däremot fördömer jag inskränkningar av varje människas rätt att välja själv, skriver Peter Feldt, generalsekreterare på Kroppsterapeuternas yrkesförbund, i svar till förbundet Vetenskap och folkbildning med flera (5/4).

Det slår mig hur lättvindigt debattörerna inkompetensförklarar såväl företag som enskilda individer.

De företag som väljer att ge sina anställda friskvårdsbidrag betalar årligen i genomsnitt 1 900 kr per anställd. Skattesubventionerna beräknas uppgå till 5,5 mdr SEK (moms, arbetsgivaravgift, källskatt) enligt Hälsobarometern 2012. Det skulle naturligtvis inte ha skett om inte företagen sett vinsten med det.

Efter 30 år inom friskvårdsbranschen och de sista 20 åren som legitimerad kiropraktor vet jag att innan vi fick vår legitimation placerades vi i samma fack som alla andra alternativ till sjukvården, som till exempel massageterapeuter. Men det betyder inte att våra behandlingar hade sämre resultat då än vad de har i dag när vi har en legitimation att luta oss mot. Kunderna hittade oss ändå. Behandlingar som ger resultat överlever. Det handlar om tillgång och efterfrågan.

I Sverige har hälso- och sjukvården i all väsentlighet varit offentligt finansierad under de senaste dryga 100 åren. Men en omstrukturering för att klara finansieringen måste ske.

I Stockholms läns landsting (SLL) visade hälso- och sjukvårdsförvaltningens långtidsutredning 2008, på ett framtida gap mellan intäkter och kostnader på 23 miljarder kronor år 2025.

I den slutrapport som projektet Framtidens hälso- och sjukvård presenterade 2011 står bland annat: ”Bedömningen är vidare att cirka 600 000 öppenvårdsbesök som i dag görs vid akutsjukhusen skulle kunna tas om hand utanför akutsjukhusen. Som ett första steg föreslås att 300 000 av dessa öppenvårdsbesök utförs utanför akutsjukhusen 2016”.

En av rapportens slutsatser säger: ”Om inte det offentligt finansierade sjukvårdssystemet ska kollapsa runt 2030, måste hälso- och sjukvården ske till ett lägre pris och inflödet av patienter minska, det vill säga en omstrukturering av systemet.”

Friskvård är en nödvändighet för att systemet inte ska bryta samman.

Jag försvarar inte alla behandlingsmetoder som finns på marknaden. Däremot fördömer jag inskränkningar av varje människas rätt att välja själv.

Kroppsterapeuternas Yrkesförbund, som är den största branschorganisationen inom friskvården i Sverige, har granskat närmare 300 utbildningar genom åren. Ett 20-tal av dessa har passerat vårt nålsöga. MEN det innebär inte att vi anser att allt annat är dåligt. Det är också så jag väljer att se på Skatteverkets resonemang gällande friskvårdsbidraget. Ansvarsfullt och ödmjukt.

Lyft blicken i stället. Tänk nytt. Plocka bort momsen på till exempel massagebehandlingar som våra nordiska grannar har gjort. Eller inför ett BOT-avdrag på friskvårdstjänster (jmf med ROT och RUT). Ge svenska folket ekonomiska förutsättningar att hålla sig friska. I båda fallen skulle det bli större krav på kvalitetssäkrade utbildningar och en granskning av friskvårdsbranschen vi välkomnar.

Vakna upp och visa respekt. 2015 står kunden i centrum. Vi är pålästa och vill själva välja. Det finns anledningar till att företag ger sina anställda friskvårdsbidrag. Vinsten med friska och krya anställda är alldeles för stor för att ignoreras.

Peter Feldt, generalsekreterare, Kroppsterapeuternas yrkesförbund

Läs repliken på Dagens Nyheters webbsida