DNA-analys på några minuter i framtiden?

Ung KTH-forskare får internationellt pris Helene Andersson, född 1974, har utsetts till en av världens främsta unga innovatörer. Hennes tvärvetenskapliga forskning för framtida snabbanalysmetoder av till exempel DNA, har gett henne en plats bland de 100 unga innovatörer i världen som MIT-tidningen Technology Review varje år utser. Ingenjörer vet sällan något om DNA-bestämning, molekylärbiologer vet knappt hur man stavar till kretskort. På senare år har kombinationen av dessa vetenskapsgrenar visat sig mycket fruktsamma och lett till en rad nya tekniker, bland annat mikrochip för kemiska analyser och nervchip för att mäta signaler från hjärnan. Helene Andersson har en civilingenjörsexamen i Molekylär bioteknik och är doktor i Mikrosystemteknik och hennes dubbla vetenskapsbakgrund gör det lättare för henne att se kombinationer av olika tekniker och det är en av anledningarna till utmärkelsen. Just nu forskar hon på institutionen KTH Signaler, Sensorer och System på hur mikrochip ska kunna avläsa till exempel DNA-sekvenser. I framtiden kan tekniken komma till användning vid brottsplatsundersökningar och för att snabbt kunna upptäcka farliga ämnen. – Om tio år har vi förhoppningsvis bärbara instrument där polisen kan göra en DNA-bestämning på plats och på bara några minuter med endast ett hårstrå, säger Helene. Tecnology Review ges ut av det amerikanska universitetet MIT, Massachussetts Institute of Technology och prisjuryn består av representanter från företag och universitet över hela USA. Utdelningen av priset sker på MIT:s konferens för framtidens teknologier, www.etc2003.com, den 24-25 september. Kontaktpersoner Helene Andersson, tel: 070-732 31 15, e-post: helene.andersson@s3.kth.se, hemsida: www.s3.kth.se/mst/staff/helenea.shtml