Räntebarometern ger billigare bolån

I kölvattnet bakom Twitterkampanjen #sägdinränta och Svenska Dagbladets ränteuppror har det nu dykt upp en ny webbplats som gör det lättare att avläsa bankernas bästa och sämsta boräntor. Sajten Räntebarometern hade premiär i fredags.

Bakom tjänsten Räntebarometern står KTH-studenten Mathias Johansson som utvecklat den. Tjänsten och webbplatsen visar snabbt och effektivt upp boräntor per ett eller flera postnummer, eller efter lånesumma. En snabb och överskådlig tabell visar också upp min- och maxränta sorterat per bank och olika bindningsperioder.

– Jag kände att det saknades ett lätt verktyg som gav en överskådlig bild av läget när det gäller boräntorna. SvD erbjuder förvisso en karta, men där ser man bara en ränta och bank åt gången. Med Räntebarometern görs detta arbete automatiskt och användaren kan göra snabbare sökningar och få en bättre och snabbare överblick, säger Mathias Johansson.

Planerna är att göra bolåneräntorna, som skickas in av användarna, nerladdningsbara samt lägga upp grafer och ytterligare information för att så tydligt som möjligt visa vilka banker som är störst, erbjuder lägst ränta och så vidare.

Den närmaste tiden kommer Räntebarometern att uppdateras med ytterligare funktionalitet för att granska bankernas boräntor.

– Detta är bara en förstaversion som jag knåpade ihop under påskhelgen. Jag vill gräva djupare i den information som finns, sortera per bank eller per ort. Se vilka banker har flest kunder, eller visa vilka banker som skiljer sig mest från sina listräntor, säger Mathias Johansson.

Han tillägger att informationen är en färskvara, så det är viktigt att folk fortsätter dela med sig av sina boräntor så att tjänsten  inte dör ut.

Räntebarometern bygger rent tekniskt på ett ramverk i PHP och ligger på Amazons molntjänst S3. Mathias Johansson pluggar för att bli civilingenjör i elektroteknik, men har för stunden gjort ett kort uppehåll i studierna.

Här hittar du Räntebarometern: www.rantebarometern.se

För mer information, kontakta Mathias Johansson på mathj@kth.se.

• mathias johansson
  • boräntor