PIREN² ÄR REDO FÖR INFLYTTNING!

Vid korsningen Lindholmsallén och Lindholmspiren ligger det nya kontorshuset Piren2. KUB arkitekters förslag gjorde verklighet av ambitionen att göra bygganden till ett landmärke längs allén, och ett tydligt rundningsmärke ner till Lindholmspiren. Arkitekternas utmaningar bestod bland annat utav att byggnaden skulle ha en tydlig och egen personlighet men samtidigt respektfullt blandar sig med övriga byggnader i det gamla varvsområdet.

– Vi har tagit fasta på områdets historia och arkitektoniska känsla, om än i en ny och modern tappning. Som en blinkning mot de gamla varvsbyggnaderna är byggnaderna utförda i tegel, ett tidlöst material som är lika mycket återblickande som nyskapande. Tegel åldras vackert och rätt utformat ger det byggnader ett värdigt och bestående uttryck. För att få en rationell byggprocess bygger vi i prefabricerade betongtegelelement. Ett spännande moment i sig då runda prefabricerade tegelhörn inte alls hör till normen, säger Peje Persson, projektansvarig arkitekt på KUB.
Piren2 ligger mitt i ett av Europas främsta teknikkluster, granne med Lindholmen Science Park och Radisson Blu Riverside Hotel. Den nya fastigheten som förvärvats av Platzer Fastigheter är nu fullt uthyrd till Zenuity, ett nystartat samägt bolag mellan Volvo Cars och Autoliv för självkörande teknik. Större delen av kontorshuset kommer att användas för bolagets verksamhet och i markplanet planeras ett café som ska hållas öppet för allmänheten.
– Byggnaden blir med sin säregna ”Flat Iron”-utstickande nordliga front ett bra riktmärke utefter Lindholmallén, och vi tror byggnaden skall stå sig väl över tiden. KUB är mycket nöjd med slutresultatet som uppnåtts tack vare ett gott samarbete med beställare och entreprenör, avlutar Peje Persson.