Kultur1 fyller 1 år

Sveriges kulturnät med portalen KULTUR1.SE i centrum fyller 1 år den 2:e april. Kulturnätet har växt stadigt sedan man slog upp portarna för ett år sedan och kultursatsningen fortsätter i oförminskad takt. Den 8:e december 2004 fattade Riksdagen beslut om kulturbudgeten för 2005. Man följde i alla delar regeringens förslag, vilket bl.a. innebär att portalen "Kulturnät Sverige" lades ned från och med årsskiftet. En grupp konstnärer och skribenter började då forma en ny kultursatsning under namnet KULTURETT med målet att etablera sig som den främsta källan till svensk kultur. När kultur1.se slog upp portarna i början av april hade man samlat drygt 6000 kulturlänkar i 13 olika kategorier. Under våren och sommaren växte kulturnätet snabbt och nu finns över 14000 länkar i 16 kategorier, ett konstgalleri, ett diskussionsforum och en vykortssida där man kan skicka elektroniska vykort med motiv av svenska konstnärer. På kultur1.se hittar man också nyhetsflöden från en rad källor i Sverige. I första numret av Magasin1 som lanserades i augusti, kunde man läsa artiklar av bl.a Lars Vilks, Patrik Moreau och Oline Stig. "Vi är mycket glada för att vår storsatsning på kultur på nätet har fallit väl ut. Vi kan se hur besökarantalet stadigt stiger och den stora mängden e-post till redaktionen visar på stort intresse för vårt kulturnät. Galleriet Svenska konstnärer som lanserades i början av året har redan blivit en succe och inom kort bygger vi ut separatutställningen Galleri1. Under våren är en rad nya funktioner planerade och med hjälp av duktiga redaktionsmedlemmar och våra generösa sponsorer håller vi full fart framåt" säger Hans Alexander Gerlanius, chefredaktör och en av grundarna av Kultur1. "Vi är oerhört stolta över att Kultur1 valde oss för utveckling och drift. Kulturnätet innehåller en del spännande tekniska lösningar och att på detta sätt bidra till att kulturen på nätet växer och frodas är jätteroligt. Projektet har vida överstigit de förväntningar vi hade och vi är mycket glada över att få vara en del av denna fantastiska satsning" säger Jörgen Hornsten-Gran, projektledare på ahc.se. Efter firandet på söndag fortsätter utbyggnaden av Sveriges kulturnät i oförminskad takt... För ytterligare information kontakta: Hans Alexander Gerlanius, KULTUR1, chefred@kultur1.se Jörgen Hornsten-Gran, AHC.SE, jorgen.hornsten-gran@ahc.se http://www.kultur1.se » Om KULTUR1: KULTUR1 med säte i Stockholm har målet att vara den främsta källan till kultur i Sverige - en övergripande kulturportal som dokumenterar, distribuerar och arkiverar det som händer i svenskt kulturliv... Om AHC.SE: AHC.SE med säte i Lund är en kulturvänlig byrå som sedan 1996 levererar funktionell webdesign i kombination med stabil webhosting. Målet är att vara den bästa leverantören för små och medelstora företag i Sverige och Danmark.