Kulturnätverket KULTUR1 utser UR till årets webbplats 2008.

Sveriges Utbildningsradio, UR, är sedan länge den största enskilda aktören inom det växande svenska utbildningsområdet.

UR:s vision är att bli Sveriges mest använda utbildningsföretag inom tv, radio och webb. UR vill också vara drivande i utvecklingen av det flexibla lärandet.

UR har länge insett sanningen i vad redan de gamla romarna visste: non scholae sed vitae discimus, vi lär inte för skolan utan för livet. Det "livslånga lärande" som allt fler talar om idag har länge varit en ledstjärna. UR vill inte bara underlätta lärandet för alla svenskar. Vi vill också väcka lusten att lära hos både unga och gamla.

UR:s utbud ska vara lätt att hitta, enkelt, inspirerande och stimulerande att använda. UR:s pedagogiska verktyg vässas hela tiden. Med hjälp av modernast tänkbara teknik ska dagens och framtidens UR-utbud och UR:s personal utvecklas i nära samarbete och ständig dialog med användarna.

UR verkar för ett eget sändningsutrymme och regelbundna egna sändningar på egna villkor i en digital tv-kanal.

För ytterligare information kontakta:
Hans Alexander Gerlanius, KULTUR1.se
chefred@kultur1.se

Tidigare års, Årets Webbplats.
2005 Ingmar Bergman Face to Face - http://www.ingmarbergman.se/
2006 Linne Linnéjubiléet 2007 - http://www.linne2007.se/
2007 Wikipedia - http://sv.wikipedia.org/wiki/Portal:Huvudsida
2008 UR - http://www6.ur.se/

KULTUR1 » med säte i Stockholm har målet att vara den främsta källan till kultur i Sverige - en övergripande kulturportal som dokumenterar, distribuerar och arkiverar det som händer i svenskt kulturliv.
www.konstkvarteret.se
www.KULTUR1.se
www.svenskakonstnarer.se Nordens största internetgalleri.
www.magasinett.net
www.vykort1.se