Ledande kulturportal tar nyheter från Newsdesk

Sveriges ledande kulturportal - Kultur1 - har valt ta sina nyheter från Newsdesk. Det innebär att alla nyheter från kultursektorn som förmedlas via Newsdesk också förmedlas på Kultur1. - Vi är mycket glada över detta samarbete. Det ligger helt i linje med vår mission att se till så att alla kulturnyheter som släpps från privat och offentlig sektor syns överallt där man söker efter dem, säger Kristofer Björkman, grundare till Newsdesk. Kultur1 grundades av konstnären Hans Alexander Gerlanius (www.gerlanius.com) våren 2005. Kultur1 har som mål att vara den främsta källan till kultur i Sverige; en kulturportal som dokumenterar, distribuerar och arkiverar det som händer i svenskt kulturliv. Portalen har utvecklats till att även omfatta ett antal relaterade webtjänster som Kulturkvarteret www.kulturkvarteret.se , Magsinett www.magasinett.net och Galleri1 www.galleriett.net , Svenska kostnärer www.svenskakonstnarer.se , Vykort1 www.vykort1.se; tjänster som alla, var och en på sitt sätt gjort det möjligt för kulturintresserade och -verksamma att inspireras, förkovras, ha åsikter och ställa ut. - Newsdesk har ett omfattande flöde av nyheter från kultursektorn. Tillsammans med Newsdesk kan vi på Kultur1 se till att våra besökare enkelt kan hålla sig ajour med vad som löpande händer inom kultursektorn, säger Therese Rosensthare, redaktionschef på Kultur1. Newsdesk är den ledande källan till företagsnyheter och pressinformation. Totalt förmedlar över 5.000 företag och organisationer sin information via Newsdesk. Nyheter, bilder och dokument som görs tillgänglig överallt där journalister och övriga opinionsbildare söker efter den. För mer information: www.newsdesk.se och www.kultur1.se