SverigesKulturnätverk KULTUR1.SE utser Linnéuniversitet, http://lnu.se/ till årets webbplats 2012.

Den 1 januari 2010 gick startskottet för Linnéuniversitet, Sveriges nyaste universitet som är en sammanslagning av Högskolan i Kalmar och Växjö universitet.

Linnéuniversitetet.är resultatet av en vilja att öka kvaliteten, attraktionskraften och utvecklingspotentialen för utbildning och forskning, och att spela en framträdande roll i samverkan med det omgivande samhället.

Linnéuniversitetet har fått sitt namn efter Sveriges mest kände vetenskapsman Carl von Linné. Även Linnéuniversitetets ledord är inspirerade av Linnés anda: Nyfikenhet, nytänkande, nytta och närhet ska genomsyra verksamheten. Linnéuniversitetets symbol är hämtad från en av Linnés anteckningsböcker från skoltiden. Fortsättningsvis står det vackra majträdet för ett modernt, internationellt universitet i Småland. Med namnet Linné har universitetet deklarerat en hög ambitionsnivå, med den genom tiderna internationellt mest namnkunnige svenske vetenskapsmannen som signum. I den ambitionen tar också Linnéuniversitetets visuella identitet avstamp.

Symbol

Symbolen utgörs av ett stiliserat träd. Ursprunget är en teckning av Linné hämtad från hans Örtabok. Symbolen förmedlar därmed både kopplingen till namnet och till rötterna i den småländska myllan. Samtidigt sägs trädet vara en symbol för månaden maj och för växtkraft, en symbolik som stämmer väl överens med universitetets ambition att vara ett globalt universitet med regionen som bas och världen som spelplats. Linnéuniversitetet.

KULTUR1 »  med säte i Stockholm har målet att vara den främsta källan till kultur i Sverige - en övergripande kulturportal som dokumenterar, distribuerar och arkiverar det som händer i svenskt kulturliv.  www.KULTUR1.se  www.svenskakonstnarer.se  Nordens största internetgalleri. www.magasinett.net  magasin för inbjudna skribenter www.vykort1.se  konstverk från utvalda konstnärer www.galleriett.net www.lexikonettamanda.se Konstbiografiskt lexikon, med över 10000 biografier. www.konstkvarteret.se Konstkvarteret galleri för alla konstnärer